Dubai dag 2

Vi fortsatte  vår sightseeing tur från Wafi mall, en av Dubais många shopping centers. Här stannade vi inte för jag var interesserad av större centers.

Jumeirah beach park öppnades 1989 för att vara den första strandpark, med utsikt direkt mot persiskaviken i Jumeirah bostadsområde.På lördagar får bara kvinnor och barn besöka parken
Utanför i havet har man byggt upp små öar precis som världen ser ut, kallas för The World, konstgjorda öar i form av världskartan och Dit ut tar man sig bara med båt eller helikopter öarna ägs av olika rika skådespelare och dyl.

Nästa mäktiga för ögat att skåda var Atlantis on the palm. Där finns både vattenpark och delfinarium och naturligtvis ett riktigt höjdar hotell. Hotellet är format efter  Bahamas Atlantics och allt är uppbyggt med undervattens tema, en riktig höjdare och hur coolt som helst.

Palm Jumeirah är en konstgjord ö som tillsammans med Pal jebel Ali och Palm Deira ingår i en "trilogi" av byggprojekt som påbörjades i Dubai 2001. Palm Jumeirah är den mittersta av öarna, går 5 kilometer ut i havet och är världens största konstgjorda ö

Palm Jumeirah är formad som ett palmträd där stammen har landförbindelse via broar och där en månskära omgärdar bladverket vilket utgör grundformen i samtliga tre palmöar. Landmassan som täcker cirka 5 gånger 5 kilometer, började byggas juni 2001 och färdigställdes år 2004 då byggandet av bostadsområden och hotell tog vid. 2006 flyttade de första invånarna in till Palm Jumeirah och är idag den enda bebodda palmen i "palmtriologin". Palm Jumeirah är idag till största delen färdigbyggd och består av fler bostadshus på stammen samt villorr i de områden som utgör bladverket. Tack vare formen av ett palmträd så ligger samtliga byggnader vid eller i omedelbar närhet till havet, vilket innebär att i stort sett samtliga boende har tillgång till strand och bad. Utefter månskäran ligger ett flertal hotell, varav Atlantis längst ut på palmens krona är ett av Dubais mest välkända landmärken

Andra fantastiska byggnader vi åkte till och förbi

Vår sista anhalt blev Mall of the emirates. Dubais absolut största shoppingcentra. Det är en galleria med flera hundra butiker i 3 våningar. Det är ju i o försig  inte konstit en i gallerian finns även en isbana lika stor som rinken i fjällräven center, en skidbacke lika stor som.....tja ca bjästa backen helt sjukt. Biografer, caféer.. you name it.

Det tog ett tag att smälta kan jag säga. på kvällen hittade vi ett ställe med Italiensk mat trodde vi...Det var Indier som lekte Italienare, god pasta??not...ingen öl, inget vin utan bara vanligt vatten och det är nog gott det också men...
Fin stad, mycket att se, men jag har ju lite svårt för dessa länder där de visar så uppenbart att vi kvinnor, vi är inte värda ett skit, ja jag var glad när jag fick resa vidare och det är inte en stad jag åker tillbaka till. Men säga vad man vill, han är inte dum han som byggt upp och bygger upp Dubai, det är en man med huvudet på skaft skulle man kunna säga.

Dagen efter åker vi ut till flygplatsen för att taq flyget vidare mot Dehli och  senare Singapore. I Dehli får säkerhets kollen för sig att jag har nåt.....Jag kroppsvisiteras, sen kollas min väska för man har i röntgen sett att det finns något farligt i min väska...Min tändare ryker för sånt får man inte ha med sig på flyget, farliga saker....De letar och letar. Frågar om jag har glasögon, ja svarar jag och pekar på de som sitter på näsan, jo men reserv för den här farliga saken ser ut som ett par glasögon...så småningom finner de mitt hårspänne och inser att det är det de letat efter och jag får gå. Gissa hur jag kände mig när jag står i Dehli med 4 uniformerade tullare som kollar mig som om jag vore terrorist...
Så flyger vi vidare mot Singapore och landar där 0630,trött efter att inte sovit en blund kommer vi ner till passkontroll och tull. Vem plockar dom in om inte mig.....I Bosses väska ligger en flaska Gin och en flaska Martino, han får gå. I min väska ligger det 2 limpor cig, får man inte ha....Vem visste det och varför hade jag inte kollat...jag kollade alkohol men inte tobak....dumt. Men gissa hur less och tjurig jag blev då. ojoj dyrt och läropenning....
Men så till slut landar vi vid lunch på Denpasar Airport Bali. Och vi som så många ggr besökt Thailand kliver in och begriper ingenting. Här får man betala för att få sitt visa......Och inte kort utan det ska vara kontanter....Shit, 624 000 rupier, precis vad jag har ...not....inget wifi som fungerar kommer inte åt visa för det tar inte kortautomaten den tar bara mastercard....trött, grinig tror jag bara sätter mig ner och gråter en skvätt, men inser att det lönar sig inte. Kommer på att mitt bensinkort som jag faktiskt fortfarande har i plånboken är mastercard, får ut pengar och helt plötsligt är vi på hotellet och helt plötsligt står en efterlängtad dotter mitt i rummet.
LYCKA!

Dubai

Vilken mäktig stad! Tänk er en jätte fin konstgjord stad där allting är mycket större än det största ni sett.

Nä, nu ska jag inte överdriva, även i Dubai finns det sånt som inte alls är speciellt vackert. Vi bodde i en stadsdel som heter Bur Dubai, på en bakgata låg vårt fina hotel. Savoy Park, lägenhets rum med en jätte konstig balkong med utsikt mot en byggarbetsplats .Men det spelar ju ingen roll för jag var inte i Dubai för att sitta på en balkong.

På onsdag när vi vaknade hade vi naturligtvis inget handlat för frukost så vi tog en taxi till närmaste shopping center, där intog vi den största frukost jag någonsin haft på ett bord
Det här är bara en bråkdel, sen kom det in bacon, omelett och grönsallad, billigt? Nä inte det minsta.
Efter vår måltid hoppade vi på en hop on hop off buss för att ha chansen att se så mycket som möjligt och kunna stanna där vi tyckte vi ville se mera.
Tänk er att allt detta gröna är uppdrivet i en öken. Det har gått åt massor med tusen och åter tusentals ton med vatten till det och det här är bara en bråkdel av parker.
Vi hoppade på en båt och fick se lite från sjösidan. Inne i hamnområdet så kunde bara väldigt små båtar komma in förr i världen, men idag har de fixat och jobbat så idag går vilka båtar som helst in, det mesta av deras import och export kommer från sjövägen
Dubai som var en fiske och pärl by på 1800 talet har fortfarande en del av det gamla kvar.

I kontrast till det moderna med skyskrapor i alla dess former
Guldsouken
Guld i alla dess former, i flera kvarter i flera hus....mållös blev jag. Där avslutade vi vår runda på onsdag och vår dag slutade vi i en ytterligare konstgjord typ av park  som ligger vid Souk Madinat Jumeirah, en jätte mysig restaurang med namn Toscana, en Italiensk som tom hade vin till maten, för i Dubai blir man inte bortskämd med öl eller vin. Dag nr 2 kommer vid nästa blogg tilfälle, nu ska Bali upplevas

Snart

Snart är det dags för lite semester! Gissa hur skönt det ska bli.
För ett par månader reste min dotter och hennes pojkvän iväg till Bali för studier, och upptäckar världen glädje.  Nu om exakt en vecka åker vi på semester och då beger vi oss dit för att hälsa på.
På vägen dit ska vi göra ett stopp i Dubai och upptäcka lite och det ska ju bli spännande. 3 dagar blir vi i Dubai, kanske lite kort men jag tror det räcker för oss, vi är inga storstads människor och jag tror, bara tror att det vi kommer att uppleva blir nog.

Bali där kommer semestern, och det ska bli såå skönt.
Det har varit en jobbig vinter, både för att det just är vinter ( jag är verkligen ingen vintermänniska ) vädret har inte varit kul i år, körmässigt helt enkelt skitjobbigt. Halka var och varannan dag. Ska det vara vinter vill jag ha vintervägar i 10 gradig kyla, inte detta slaskiga, isiga.
Vi har haft tufft med personal i vår butik och det gör ju att man får flyga som en skottspole fram och tillbaka mellan avdelningar för att packa upp och få fram varor, plus det övriga som egentligen ligger på mig som chef.
Men nu är det i alla fall snart dags för semester och det var på tiden säger min kropp.
Jag känner att väggen är alltför nära.

Jag hoppas att jag ska kunna skriva lite mera blogg under min semester tid. Jag brukar ju försöka skärpa mig, inte minst för att jag tycker det själv är kul att kunna gå in senare och minnas, titta på bilderna och läsa.

Just nu kurerar jag min förkylning och hoppas att jag är piggare inom en vecka så jag kan njuta, både av ön Bali och av Sofie och Jims sällskap. Och som grädde på moset kommer Johan och Ellen också att dyka upp där under tiden vi är där. Och av 4 barn är det väl inte dumt att halva styrkan kan vara på plats eller hur?

Så nu fortsätter jag att drömma om vad som händer nästa vecka.