Dubai dag 2

Vi fortsatte  vår sightseeing tur från Wafi mall, en av Dubais många shopping centers. Här stannade vi inte för jag var interesserad av större centers.

Jumeirah beach park öppnades 1989 för att vara den första strandpark, med utsikt direkt mot persiskaviken i Jumeirah bostadsområde.På lördagar får bara kvinnor och barn besöka parken
Utanför i havet har man byggt upp små öar precis som världen ser ut, kallas för The World, konstgjorda öar i form av världskartan och Dit ut tar man sig bara med båt eller helikopter öarna ägs av olika rika skådespelare och dyl.

Nästa mäktiga för ögat att skåda var Atlantis on the palm. Där finns både vattenpark och delfinarium och naturligtvis ett riktigt höjdar hotell. Hotellet är format efter  Bahamas Atlantics och allt är uppbyggt med undervattens tema, en riktig höjdare och hur coolt som helst.

Palm Jumeirah är en konstgjord ö som tillsammans med Pal jebel Ali och Palm Deira ingår i en "trilogi" av byggprojekt som påbörjades i Dubai 2001. Palm Jumeirah är den mittersta av öarna, går 5 kilometer ut i havet och är världens största konstgjorda ö

Palm Jumeirah är formad som ett palmträd där stammen har landförbindelse via broar och där en månskära omgärdar bladverket vilket utgör grundformen i samtliga tre palmöar. Landmassan som täcker cirka 5 gånger 5 kilometer, började byggas juni 2001 och färdigställdes år 2004 då byggandet av bostadsområden och hotell tog vid. 2006 flyttade de första invånarna in till Palm Jumeirah och är idag den enda bebodda palmen i "palmtriologin". Palm Jumeirah är idag till största delen färdigbyggd och består av fler bostadshus på stammen samt villorr i de områden som utgör bladverket. Tack vare formen av ett palmträd så ligger samtliga byggnader vid eller i omedelbar närhet till havet, vilket innebär att i stort sett samtliga boende har tillgång till strand och bad. Utefter månskäran ligger ett flertal hotell, varav Atlantis längst ut på palmens krona är ett av Dubais mest välkända landmärken

Andra fantastiska byggnader vi åkte till och förbi

Vår sista anhalt blev Mall of the emirates. Dubais absolut största shoppingcentra. Det är en galleria med flera hundra butiker i 3 våningar. Det är ju i o försig  inte konstit en i gallerian finns även en isbana lika stor som rinken i fjällräven center, en skidbacke lika stor som.....tja ca bjästa backen helt sjukt. Biografer, caféer.. you name it.

Det tog ett tag att smälta kan jag säga. på kvällen hittade vi ett ställe med Italiensk mat trodde vi...Det var Indier som lekte Italienare, god pasta??not...ingen öl, inget vin utan bara vanligt vatten och det är nog gott det också men...
Fin stad, mycket att se, men jag har ju lite svårt för dessa länder där de visar så uppenbart att vi kvinnor, vi är inte värda ett skit, ja jag var glad när jag fick resa vidare och det är inte en stad jag åker tillbaka till. Men säga vad man vill, han är inte dum han som byggt upp och bygger upp Dubai, det är en man med huvudet på skaft skulle man kunna säga.

Dagen efter åker vi ut till flygplatsen för att taq flyget vidare mot Dehli och  senare Singapore. I Dehli får säkerhets kollen för sig att jag har nåt.....Jag kroppsvisiteras, sen kollas min väska för man har i röntgen sett att det finns något farligt i min väska...Min tändare ryker för sånt får man inte ha med sig på flyget, farliga saker....De letar och letar. Frågar om jag har glasögon, ja svarar jag och pekar på de som sitter på näsan, jo men reserv för den här farliga saken ser ut som ett par glasögon...så småningom finner de mitt hårspänne och inser att det är det de letat efter och jag får gå. Gissa hur jag kände mig när jag står i Dehli med 4 uniformerade tullare som kollar mig som om jag vore terrorist...
Så flyger vi vidare mot Singapore och landar där 0630,trött efter att inte sovit en blund kommer vi ner till passkontroll och tull. Vem plockar dom in om inte mig.....I Bosses väska ligger en flaska Gin och en flaska Martino, han får gå. I min väska ligger det 2 limpor cig, får man inte ha....Vem visste det och varför hade jag inte kollat...jag kollade alkohol men inte tobak....dumt. Men gissa hur less och tjurig jag blev då. ojoj dyrt och läropenning....
Men så till slut landar vi vid lunch på Denpasar Airport Bali. Och vi som så många ggr besökt Thailand kliver in och begriper ingenting. Här får man betala för att få sitt visa......Och inte kort utan det ska vara kontanter....Shit, 624 000 rupier, precis vad jag har ...not....inget wifi som fungerar kommer inte åt visa för det tar inte kortautomaten den tar bara mastercard....trött, grinig tror jag bara sätter mig ner och gråter en skvätt, men inser att det lönar sig inte. Kommer på att mitt bensinkort som jag faktiskt fortfarande har i plånboken är mastercard, får ut pengar och helt plötsligt är vi på hotellet och helt plötsligt står en efterlängtad dotter mitt i rummet.