Koh Kho Khao

Ön Kho Khao ligger 3 mi norr om Khao lak, bara en liten bit ut i havet. På öns norra del finns en lång utsträckt "sandrevel" där Andamanhavet sluter sig om ön med vågor som möts väst - öst i fräsande virvlar.  Efter tsunamin som gick mycket illa åt hela ön låg nordspetsen helt öde med bara en enda liten restaurang.

I dag finns en handfull hotell - resorts, men ön är fortfarande ganska oexploaterad. Ön är öppen för turism bara 6 månader nov-april. På söndag tog vi moped upp till den mer öde delen av ön. Där hittade vi Virgen beach och vi var de enda kunderna, dagen innan hade han haft 10 kunder. Han planerar däremot att bygga 10 st bungalows, så det är ingen tvekan om vart vi ska bo om det blir en nästa gång. Vi tog en promenad ut efter stranden och hittade den mest sagolika strand man bara kan tänka sig, helt underbart.

Vägen in till Virgin beach var ju inte det mest bekväma, en sand väg som blev ganska svår körd med en liten moped med små hjul, ca 2 km i slirig öken sand...Ni som känner mig vet ju hur åkrädd jag är för det mesta, så gissa vart mitt lilla hjärta satt under vägen fram o tillbaka..

När vi åkte tillbaka mot bebyggelsen stannade vi nere i byn vid piren och intog en helt underbar lunch. På väg mot hotellet kom regnet och åskan. Varje eftermiddag har det regnat och åskat här ute, ibland blixtrar det så himlen blir alldeles vit, det är mäktiga krafter.

Det blir många promenader efter stranden. Vid hotellet är det ingen höjdare att bada vid havet för de har byggt en hög cement brygga för att försöka stoppa vågorna som slår in. Så ska man bada får man använda en trapp ner till stranden eller gå en bit bort för att bada.

Vad jag inte förstår på såna här ställen är turisterna. En del som kommer hit nöjer sig med att ta sin handuk tidigt på morgonen och lägger sig sedan vid pool området och ligger där hela dagen, på kvällen går de till hotellets restaurang och äter och sätter sig sedan på verandan. Samma sak varje dag, ibland kan de dock följa med på hotellets utflykt. Så sitter de där på en speedboat som packade sillar och snorklar en halvtimme på varje ställe...tråkigt.

Nåja nu ska vi ut o bada, får se vart vi hamnar idag. Antingen går vi mot norr eller syd eller kanske ytterligare en moped tur för nya upptäckter