Krönikan över 2012

Årets näst sista dag. Sitter och tänker tillbaka och inser att det har varit ett år fyllt av möjligheter och upplevelser. Känner en stor tacksamhet och ödmjukhet inför livet och vad det ger mig. 
 
2012 började med för mig bara 2 veckors arbete. den 16:e jan åkte jag till Sundsvall på smärtrehab. 6 veckor skulle jag göra där. Å vilka fantastiska veckor det blev. Så mycket jag lärde mig om min värk både på det fysiska och det psykiska planet. Vi var en grupp på ca 12 personer varav 6 st bodde kvar på patienthotellet mellan måndag tom onsdag. Vilka underbara vänner jag fick därnere, vilket fantastiskt sätt vi tog hand om varandra, för allting var inte som sagt bara toppen där. Vi gick igenom mycket psykisk smärta också. Många av oss har fortfarande kontakt och det kommer vi nog att alltid ha. Efter smärtis sista dag tog jag tåget ner till Stockholm, Arlanda för att börja min semester, 3 veckor i Thailand. Skönt och välbehövligt. 
 
 
22:a feb landade vi i Thailand. Phi phi öarna, Patong, Khao lak och Bangkok. Underbara veckor i värme. Väl tillbaka i Sverige var vi redan inne i mitten av mars, närmare bestämt den 20:e mars. Då hade ju jag varit borta så länge från jobbet så jag kände mig lite som en nykomling. Många nya ansikten som kommit till och naturligtvis tog det lite tid innan man var inne i arbetet igen. Men som många vet har jag ju ett underbart jobb, ett tacksamt jobb med många underbara människor och känslan av att göra skillnad är otrolig. 
 
Till slut kom påsken och den firades hemma i ganska lugn och ro. Sara kom hem, lite sjuk och ganska slut på. Skönt att få ta hand om henne.
Det har ju blivit något av en tradition att fira en av påskdagarna med vår goa vänner Fredrik och Birgitta. Då brukar vi ta oss ut till deras tjärn som ligger mitt i skogen så naturskönt. Öppen eld, god mat och dryck och efteråt på kvällen en god middag tillsammans. Så även i år. Tillsammans var vi 9 st som hade en underbar dag och kväll därute.
 
April gick, och våren gjorde en relativt tidig ankomst. Mycket av min tid på våren går ju till att fixa trädgård, ett mycket angenämt göra. 
I mitten av maj åkte jag på en liten ledighets tripp igen. Tog mig ner till Stockholm och tillbringade några helt underbara dagar med min syster och min döttrar. Jag hade vädret med mig och det var verkligen försommar där då.
 
Efter dessa underbara dag tog jag mig vidare ner till Göteborg för att tillbringa tid också i den underbara staden. Båttur, Liseberg, god mat och en biltur till Malmö för att träffa Katarina. 
Väl hemma klev vi in i juni månad. I denna sommarmånad börjar turisterna komma och vår butik går upp på högtryck, mycket jobb. I år fick jag även äran att åka till Lettland där vi precis öppnat en butik. En hel del studiebesök blev det inte bara i vår egen butik utan även runt om, för att få en större inblick i hur läget är där nere. Och läget i Lettland är inte bra, enorm fattigdom. Sista dagen åkte vi ut till Salaspils, ett koncentrationsläger. Mycket berörd åkte vi sen hem till Sverige
 
Juli och Augusti var det inte så mycket som hände utan mest jobb. Åsele marknad naturligtvis, kan ju inte missa den ;) September tog vi en veckas ledigt för att åka till Gran Canaria,avkopplande och skönt för att sen ta tag i nästa stora arbetstid. 
Oktober, november och december är för mig som för alla andra handlare en högtrycksrygg. Det har blivit många arbetstimmar i halvstress. I december hade vi även vår allra första julmarknad här i Bönhamn. En mycket lyckad sådan. Tänk er själva en julmarknad i en liten by, där man kan gå runt i hela byn, in i sjöbodar och i gammal affär. Det brinner eldar och machaller i hela byn, tomten som går omkring och delar ut påsar till barnen. Ja det var såå mysigt. Missa inte den nästa år till 2:a advent. 
Nu har vi precis firat jul i Stockholm tillsammans med nästan alla barnen. Sofie, Johan och Sara var där, tyvärr hade vi inte Katarina med oss, men man kan ju inte få allt, kanske nästa gång...
I morgon avslutar vi året med min mors födelsedag. Hon fyller 80 och det ska vi fira med en mysig dag tillsammans med henne. Som tur är kom ovädret vi väntat på inatt, så förhoppningsvis ska vägarna vara farbara i morgon igen, nu ser de ut som en hockeybana.
 
Jag är tacksam för det år vi haft. Kanske inte mycket som hänt. Vänner har kommit till och vänner har gått. Jag tror att jag kan säga att jag är tacksam för att jag lärt mig att man kan inte vara alla till lags. Min energi sparar jag till de vänner som ger mig energi tillbaka. Besvikelser kommer och besvikelser går, men vi är alla friska, vi lever ett gott liv finns det något större att äga i livet?
 
Önskar er alla ett Gott nytt år

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0