Nai yang

De tre sista dagarna tillbringade vi alltså i denna lilla by.  Det var absolut ingen turistort kan jag säga, även om det fanns jätte fina hotell i närheten. Byn låg ett stenkast ifrån Phuket flygplats men man blev inte störd alls av flygen som man blev på Koh Samui. De både landade och lyfte mot ett annat håll så att säga.

Hotellet som var en jätte fin resort låg precis nära stranden och man bodde i lägenheter. De som hade de stora lägenheterna högst upp hade enorma terasser på taket. Här var det lugn och ro, en verklig semester de sista dagarna. Så mycket lugn och ro så vi var tvugna att hyra moped och se oss omkring....


Första dagen, på torsdag när vi kom var det strålande väder och så fort vi checkat in och gjort oss hemmastadda på rummet gick vi en tur ner till stranden för att kolla hur allt såg ut. Stranden kändes tom efter allt folk som varit på Kata beach.



Lite lunch var vi sugna på men tyvärr fanns det inte så många ställen att välja på, de flesta strand restuaranger såg ut ungefär så här


Middagen intog vi på hotellets restaurang, där var vi de enda gästerna så ni kan gissa vilken typ av uppassning vi fick. Restaurangen låg precis vid poolen, jätte mysigt med en massa små mys pys lampor


Dagen efter hyrde vi moped och drog iväg för att se vad den delen av Phuket hade att erbjuda. Bosse hade sett på karta att det skulle finnas andra stränder längre upp mot brofästet mot fastlandet. Och som sagt man ser mycket på en moped sadel, men det handlar om att komma ihåg att det är vänster trafik och man måste ta det väldigt försiktigt i trafiken där nere. Vi hittade en strand där vi faktiskt var helt ensamma, bakom oss var det en byggarbets plats där det växte fram ett stort hotell.
Bada där var faktiskt inte någon höjdare för det blev tvär djupt och rätt vad det var så kände man botten igen. Vi låg där iallafall ett bra tag, läste och mös. Men så helt plötsligt kom molnen....Det blev svartare och svartare och vi insåg att det nog var bästa att åka tillbaka mot vår by


På kvällen (vår sista kväll igen, men nu den absoluta) tillbringade vi på en strand restaurang. Jag ville vara nära havet så så fick det bli. Vi hittade god mat som vi beställde och ville ha en flaska vin till maten...men det blev det nästan stopp. De hade inte vin på menyn, men i köket hade de en flaska sa de. Bosse följde med men kom tillbaka och tyckte att en öppnad flaska inte kändes så tilltalande...Servitören kom till vårt bord och talade vänligt om att på andra sidan gatan fanns en affär och om vi ville kunde vi gå dit, köpa en flaska där och dricka den till maten......När händer det i Sverige??




Dagen efter, vår sista dag i paradiset var det inte så roligt väder. Efter att vi checkat ut gick vi ner till stranden för lite sista bad och en matbit på en av de små strandrestuarangerna. Jag beställde en ostburgare med bröd och strips.  När maten kom in blev jag överlycklig över att för omväxlingsskull var stripsen perfekta. Plockade upp ketchup flaskan för att ge min burgare lite röd färg och döm om min förvåning....det var sallad, tomat, lök och ost men ingen burgare. Jag tog tallriken och gick till personalen och förklarade att jag väldigt gärna också ville ha burgaren, de tittade lite konstigt på mig men tog emot tallriken och jag satte mig för att vänta. Tänkte väl lite för mig själv att nu kanske det slutar med att jag ingen mat alls får, för en del Thailändare är inte allt för duktiga på engelska. Men maten kom igen men då var ju stripsen hårda och förstörda, men men man kan ju inte få allt.

Efter ett tag så kom solen och vi tog våra sista dopp och vår sista siesta på stranden


När molnen återkom tog vi mopeden och körde en sväng. Flyget skulle ju inte gå förrän 2130 så vi hade ju verkligen en heldag. Byn hade marknad och en sån kan man bara inte missa..


Underbar blandning av frukt, mat, kläder, massa småprylar och mitt bland allt detta kunde man även köpa p-piller..helt otroligt.
Efter detta var det dax för oss att ta oss till gästduschen på hotellet och åka iväg till flyget, vi hälsades adjö och god jul


Här sa vi adjö till vårt paradis, men en sak är säker. Vi kommer att återkomma till Thailand. Det är näsan så vi har börjat planera vår nästa resa om ett år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0