Bönhamn avsnitt 24

Nu var det alltför länge sedan jag tog mig tid för att skriva lite om vår vackra by och alla husen. Men nu känner jag att det är dax att börja med det igen. Tyvärr är så är informationen om huset jag ska skriva om idag på villovägar, men jag vill gärna fortsätta och jag vill gärna ha husen i den ordning som de står i byn, så därför blir det lite kortfattat idag men jag hoppas att jag ska kunna lägga till info om detta huset  när jag får den


Resumé: Första gången berättades det om kapellet och om byn Bönhamn.  Jag har berättat om första huset på hö sida när du kommer in i Bönhamn, om sjöarna, om turridningen. Om andra huset på hö sida och vår fabrik. Andra huset på vänster sida Harry Sjöbergs, Edvin Näslunds och om ett relativt nytt hus och den drivande PD Näslunds hus.
Jag har berättat om affärn o handlare Näslund. Och Verner Sjölanders första hus och det hus som alltså just nu är till salu. Jag har berättat om vårt hus och om Bergkvists hus. I ett inlägg berättade jag om skomakar Antons hus, och om B-O Näslunds hus. Så berättade jag om nuvarande systrarna Söderbloms hus. Och om Det fina vita huset. I ett avsnittet berättade jag om gubben Sjödins hus.  Min svåger Palle och hans charmiga stuga, om svärfars barndoms gård. Söderbloms , Holmbergs,Lundins,Konsulns bagarstuga och konsulns egna gård.

Hus nr 24 är alltså en Sjölander gård igen!



Här bodde Bosses farbror och faster  Ernst och Valborg Sjölander med sina barn, som också tog över gården efter Valborgs bortgång. I dag är gården fylld av barn, barnbarn och barnbarnbarn och jag är säker på att de gamla skulle vara mycket glada över det.

Jag vet att det finns så mycket mera att berätta om denna gård också men jag får helt enkelt återkomma till det eftersom mitt egna nerskrivna om gården är utlånat och det har varit lite svårt att få tag på det igen.

Kommentarer
Postat av: Mia

Jag tycker det är så härligt att se dessa gamla hus, och din historia omkring dom (även om den här kom bort, hoppas du återfår den) Underbart!!

2008-10-22 @ 19:40:11
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Inger

Det var ett fint hus, det ser välbyggt ut,,,Men kära nån, vet du något om alla husen,, det blir ju till en riktig kulturskatt..Tänk förr sa de ex. Skomakar Antons hus,, precis som du skriver..Ofta att mannens yrke kom med i benämningen av huset..Roligt..hmm går ju inte i en storstad..



Härligt att det finns såna här byar kvar som Bönhamn och Holmträsk... vad ni kan skatta er lyckliga du och syrran..Ha det gott i Bönhamn..kram



2008-10-22 @ 20:00:11
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Nilla

Hej

Ja det var längesen men roligt att du började att skriva om det igen..ha de så bra

2008-10-22 @ 22:05:09
URL: http://fnilla.blogg.se/
Postat av: soffies

vad fint du berättar och så vackert det ser ut!

Vad spännande att det bor massor av barn där nu och de är släktingar.

Roligt att forska lite i gamla hus som ligger dej varmt om hjärtat!

må gott

2008-10-22 @ 22:19:42
URL: http://soffie69.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0