Bönhamn avsnitt 27

Resumé: Första gången berättades det om kapellet och om byn Bönhamn.  Jag har berättat om första huset på hö sida när du kommer in i Bönhamn, om sjöarna, om turridningen. Om andra huset på hö sida och vår fabrik. Andra huset på vänster sida Harry Sjöbergs, Edvin Näslunds och om ett relativt nytt hus och den drivande PD Näslunds hus.

Jag har berättat om affärn o handlare Näslund. Och Verner Sjölanders första hus och det hus som alltså just nu är till salu. Jag har berättat om vårt hus och om Bergkvists hus. I ett inlägg berättade jag om skomakar Antons hus, och om B-O Näslunds hus. Så berättade jag om nuvarande systrarna Söderbloms hus. Och om Det fina vita huset. I ett avsnittet berättade jag om gubben Sjödins hus.  Min svåger Palle och hans charmiga stuga, om svärfars barndoms gård. Söderbloms , Holmbergs,Lundins,Konsulns bagarstuga och konsulns egna gård. Om Ernst Sjölanders gård och om Frille Nordlanders gård och om Graninge huset.



Det här huset har tidigare varit uppförd vid Edsätterfjärden, när den flyttades till Bönhamn vet jag inte . Konrad (Bosses bonus morfar) och Hildur Snell bodde är 1920-1923 ca. Därefter såldes gården till Johan och Agda Sandin. 1932 runt november/december flyttade Konrad och Signe Nordlander till gården, de hade tidigare bott i Signes föräldrahem i Näsänget.  Konrad och Signe hade 4 barn, Konrads bror var Frille som jag berättat om i avsnitt 25.
Till huset hörde även en ladugård och en sjöbod.  Omkring 1947/48 byggdes ett hus som innehöll bagarerum för tunnbröd, kök och två sovrum en trappa upp.

I slutet av 1950-talet köpte ena sonen gården. De renoverade den och flyttade in 1960. Konrad och Signe Nordlander flyttade till det nybyggda huset, bakningen upphörde och blev i stället sovrum

Nu har jag bara 2 hus kvar att berätta om, det kommer under veckan som följer.

Kommentarer
Postat av: Inger

Fint, jag gillar dessa stenpartier framför husen..

Alla husen verkar vara välbevarade..

ha det gott, förstår att du är ledig nu någon dag, efter helgen....

Kramen till Bönan i Bönhamn...

2008-11-10 @ 17:29:04
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Mia

Det ena huset vackrare än det andra där ute! S

2008-11-10 @ 19:35:40
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: soffie

Å va snygg din blogg blivit,är det du som är så duktig att designa din blogg,

va fint huset är och roligt att läsa om du hittar verkligen all historik om husen.

jättekul läsning,

Må så gott

2008-11-10 @ 19:45:19
URL: http://soffie69.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0