Bönhamn avsnitt 26

Resumé: Första gången berättades det om kapellet och om byn Bönhamn.  Jag har berättat om första huset på hö sida när du kommer in i Bönhamn, om sjöarna, om turridningen. Om andra huset på hö sida och vår fabrik. Andra huset på vänster sida Harry Sjöbergs, Edvin Näslunds och om ett relativt nytt hus och den drivande PD Näslunds hus.

Jag har berättat om affärn o handlare Näslund. Och Verner Sjölanders första hus och det hus som alltså just nu är till salu. Jag har berättat om vårt hus och om Bergkvists hus. I ett inlägg berättade jag om skomakar Antons hus, och om B-O Näslunds hus. Så berättade jag om nuvarande systrarna Söderbloms hus. Och om Det fina vita huset. I ett avsnittet berättade jag om gubben Sjödins hus.  Min svåger Palle och hans charmiga stuga, om svärfars barndoms gård. Söderbloms , Holmbergs,Lundins,Konsulns bagarstuga och konsulns egna gård. Om Ernst Sjölanders gård och om Frille Nordlanders gård.

Nu är det dax för Graninge gården.



Som ni ser är det faktiskt största huset i hela byn. Det är ju egentligen 2 hus, det är i allafall 2 st lägenheter i huset, det är även en tillhörande bastu som ni ser bredvid där. Ska man nu vara helt ärlig så kanske jag ska säga att det var en bastu där.  Den brann faktiskt ner i höstas.

Huset byggdes av Graningeverken mellan 1973-75 och stället utnyttjades av bla Graninges anställda som kunde hyra för semester o dyl.  För bara några år sedan, tror det var i samband med att Graninge gick ihop med Eon, så såldes huset.
Ägaren idag,  bor så vitt jag förstår i Norge och är här bara ibland, däremot så hyr även han ut huset väldigt ofta. Se och läs mera här om skärgårdshuset i Bönhamn

Kommentarer
Postat av: Mia

Så läckert hus! Men jag tycker att alla husen i Bönhamn är fina! L

Jag gjorde den utmaningen häromdagen, Cilla...så jag avstår den här gången, tack ändå :-))

2008-11-04 @ 19:44:21
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Inger

Det var en fint hus,,liksom de andra i din lilla by..

ha en fin dag.. kram

2008-11-04 @ 23:03:21
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Mia

Men nu har du möblerat om här inne! :-))

2008-11-05 @ 08:42:34
URL: http://matmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0