Bönhamn avsnitt 18

Resumé: Första gången berättades det om kapellet och om byn Bönhamn, jag har berättat om första huset på hö sida när du kommer in i Bönhamn, om sjöarna, om turridningen. Om andra huset på hö sida och vår fabrik. Andra huset på vänster sida Harry Sjöbergs, Edvin Näslunds och om ett relativt nytt hus och den drivande PD Näslunds hus.Jag har berättat om affärn o handlare Näslund. Och Verner Sjölanders första hus och det hus som alltså just nu är till salu. Jag har berättat om vårt hus och om Bergkvists hus. Och i ett inlägg berättade jag om skomakar Antons hus, och om B-O Näslunds hus. Så berättade jag om nuvarande systrarna Söderbloms hus. Och om Det fina vita huset. I förra avsnittet berättade jag om gubben Sjödins hus. Förra avsnittet var jag framme vid min svåger Palle och hans charmiga stuga, och nu ska jag berätta om min svärfars barndoms gård.

image185image186

Den lilla gården (bagarstugan) byggdes av Sjödin från Näsänget, även sjöboden som finns till byggde han omkring 1870-1875.
Omkring 1884 - 1886 köpte en bror till honom,  Johan Sjödin och hans hustru Jenny (från Jeresta) gården.  Där föddes Erik Johan Sjödin den 15 april 1886. Efter några år sålde Johan Sjödin gården till en bror eller brorson från Näs.

Gården köptes i slutet av 1800-talet av Nisse Sjölander med hustru Anna, född Näslund. De var alltså Bosses farfar och farmor.

Det stora huset byggdes år 1900,  när första barnet kom, alltså farbror Johan.
Barnen föddes 1900, 1906, 1907, 1912 och 1913.

Nisse Sjölander dog 1949 och hans Anna dog 1963.

Det hölls auktion 1964 då gården köptes av Staflund från Bjärtrå. Hans dotter Ulla med make Per-Ove Forslund tog över gårdarna och är fortfarande ägare till gården.
De ses här ibland på helgerna men även på sommrarna återfinns de här.

Kommentarer
Postat av: matte&plastmatte

det har inte varit mycket omsättning i den kåken..

2008-03-27 @ 12:32:55
URL: http://femtinio.blogg.se
Postat av: Margaretha

Den är verkligen intressant den här Bönhmnsresan......
Tack
Kram
Margaretha

2008-03-27 @ 21:11:16
URL: http://catfriend.blogg.se
Postat av: Sus i dus en desperat lyxhustru!

Det är så otrigt vackert i Bönhamn! Du kan skatta dig lycklig som har en sådan vy i från ditt fönster!

Kram Sus som är lite trött! Natti natti...

2008-03-27 @ 23:39:09
URL: http://sus68.blogg.se
Postat av: Mia

Det är alltid så härligt att läsa och få göra den resan bland husen i Bönhamn, vad du vet mycket!

2008-03-28 @ 07:18:39
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: britten

godmorgon sis hoppas natten varit god

2008-03-28 @ 07:31:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0