Bönhamn avsnitt 17

Resumé: Första gången berättades det om kapellet och om byn Bönhamn, jag har berättat om första huset på hö sida när du kommer in i Bönhamn, om sjöarna, om turridningen. Om andra huset på hö sida och vår fabrik. Andra huset på vänster sida Harry Sjöbergs, Edvin Näslunds och om ett relativt nytt hus och den drivande PD Näslunds hus.Jag har berättat om affärn o handlare Näslund. Och Verner Sjölanders första hus och det hus som alltså just nu är till salu. Jag har berättat om vårt hus och om Bergkvists hus. Och i ett inlägg berättade jag om skomakar Antons hus, och om B-O Näslunds hus. Så berättade jag om nuvarande systrarna Söderbloms hus. Och om Det fina vita huset. I förra avsnittet berättade jag om gubben Sjödins hus. Nu är jag framme vid min svåger Palle och hans charmiga stuga.

image156

Denna lilla stuga ligger precis nedanför Söderbloms gula hus. Det sägs att förr i världen så var detta bagarstugan till det gula huset. På 60-talet flyttade Selma Sjöberg in här efter att innan bott på övervåningen hos sin bror (avsnitt 4) Selma var bysömerska och hon bodde här i ca 10 år. Någon sommar bodde även en annan kvinna, Göta och hennes dotter här. Huset består av endast 1 rum och kök, så det måste känts trångt med 3 personer här inne. Något vc fanns inte på den tiden utan på andra sidan vägen fanns utedasset.

1974 köpte Palle och Agneta huset, men redan 1976 såldes det igen. Som tur var så fick Palle och Agneta chansen att köpa tillbaka huset 1986 och slog till
image157

Det lilla dasset byggdes om 1987 till en liten gäst stuga. och sjöboden som ligger snett nedanför tillhör också min svåger.

Här ute på sjöbodsbryggan och ute på deras lilla altan har vi suttit många kvällar och myst.
Bosse har skrivit en visa om vad som egentligen jäser ute i selmas utedass....
Väldigt roligt med en egen trubadur som kan fixa till visor så att det handlar om vår by och de våra.
Många är de kvällar när gitarren åker fram tillsammans med dessa underbara visor.



Kommentarer
Postat av: Sanna

Snygg blogg
Ha en fortsatt bra dag.:)

2008-03-16 @ 15:34:40
URL: http://wiiiberg.tjejsajten.se
Postat av: Margaretha

Jag har sagt det förut tror jag, men du verkar bo i himmelriket,så vackra hus med så mycke "själ"....
Kram
Margaretha

2008-03-16 @ 17:55:44
URL: http://catfriend.blogg.se
Postat av: Inger

Men vad mysigt med en som kan ta fram gitarren och sedan sjunga lite..Grattis till gubben..
Ha det gott
Kram

2008-03-16 @ 21:49:43
URL: http://IngerEmKsson.blogg.se
Postat av: Kerstin

Jag blir alldeles mållös, finner inga ord som beskriver allt det vackra du visar från din byggd! Det är rena rama paradiset, ursäkta om jag låter tjatig! Jag håller med dig, de clementiner jag köpt i år är en skam att ens kalla clementiner! Mums för solmogna jordgubbar det är rent himmelskt! Ha en trevlig kväll!

2008-03-16 @ 22:09:22
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: maria

Jag hoppas Bosse drar ett par låtar när vi kommer upp!!! Jag sjunger med min hesa Bonnie Tyler-röst och Kjell hänger också på även om han är helt tondöv!!!! Vilket svänggäng..hahaha!!

2008-03-17 @ 01:42:44
URL: http://nightviolet.blogg.se
Postat av: Nilla

God morgon på dej.Jag börjar bli bra på bönhamns historia..ha ha
må så gott

2008-03-17 @ 07:38:59
URL: http://fnilla.blogg.se
Postat av: Mia

Det måste väl vara en himla god sammanhållning där uppe?? *L*

2008-03-17 @ 09:08:11
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Millapilla

Ännu en härlig berättelse...jag skriver som Margareta...du verkar bo i himmelriket med så många vackra hus med "själ" . För säkerhets skull så önskar jag er en GLAD PÅSK om jag inte hinner in.Påskkram

Postat av: Lasse Frage

Selma var min moster. Inga Sjöberg (Frage) var min mamma. Den kvinna och hennes dotter som ni skriver om, var Selmas syster Göta och hennes dotter Gudrun.

Selma hade en orgel som löstes av sin syster Anna,på auktion. Den orgeln hade varit på skolan på högbonden. Den ärvde jag av min moster Anna, när sedan min mamma gick bort, skänkte jag orgeln till hamnföreningen. Nu står orgeln åter igen på Högbonden till min stora glädje. Jag har nu köpt en tomt innanför kusin Harrys hus, och vad vet man, jag kanske bygger något där någon gång. Jag tillbringade mina första somrar i Bönhamn i Sjöbergs sjöboden som mina föräldrar nyttjade. Morbror Manne kommer jag faktiskt ihåg, med sin cigarr i mungipan.

2010-04-18 @ 21:12:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0