Bönhamn avsnitt 15

Resumé: Första gången berättades det om kapellet och om byn Bönhamn, jag har berättat om första huset på hö sida när du kommer in i Bönhamn, om sjöarna, om turridningen. Om andra huset på hö sida och vår fabrik. Andra huset på vänster sida Harry Sjöbergs, Edvin Näslunds och om ett relativt nytt hus och den drivande PD Näslunds hus.Jag har berättat om affärn o handlare Näslund. Och Verner Sjölanders första hus och det hus som alltså just nu är till salu. Jag har berättat om vårt hus och om Bergkvists hus. Och i ett inlägg berättade jag om skomakar Antons hus, och om B-O Näslunds hus. Sist berättade jag om nuvarande systrarna Söderbloms hus.



image142

De första ägarna till detta huset hette Petter och Anna-Greta Nordlander. När de gick bort vet jag inte, men jag vet att Bosses farbror Albert Sjölander köpte detta huset någon gång mellan 1939-1943. Han dog 1981 och fram till dess hade han bott här.
Gården såldes sedan till Gunnar och Birgitta Nordlander från Västerås, de hade alltså gården som sommar ställe. Gunnar Nordlander var född i Omne men hans morföräldrar hade bott här. Gunnars mormor var faster till Erling Bergkvist som bodde i huset i avsnitt 11.

1998 köpte Leif och Åsa Byman huset och det är fortfarande de som äger huset.

Charmigt hus med tillhörande sjöbod precis nedanför. Eller rättare sagt nedanför gångvägen ut till gästhamnen. Det är det sista huset på vägen ut dit till hamnen och "grundhällan". Alltid mycket folk som passerar på sommaren.

Kommentarer
Postat av: Millapilla

jättefint hus...men jag tycker alla är fin!!! Kul att följa med i berättelsen.ha en bra kväll .Kram

Postat av: Inger

Vad fina alla husen är som du har visat..
Ser välbyggda ut..
De byggde bättre förr, eller??
Kram

2008-03-12 @ 21:43:54
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Lillemor

ja men du.. du e ju på G..kul!!. gör färdigt alla hus ,visa allihop och spring til förlaget. va coolt och känna en egen författare !! yihooo
hopaps du e pigagre idag..
krma

2008-03-13 @ 07:40:53
Postat av: Mia

Ja, jag håller faktiskt med föregående kommentator. Du kan så mycket om alla de här husen, sätt ihop en bok, vet ja! Du kan ju både skriva och fotografera... :-)

2008-03-13 @ 09:39:11
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Nilla

God morgon hoppas att allt är bra.Här regnar det hela tiden.usch...må så gott

2008-03-13 @ 09:45:59
URL: http://fnilla.blogg.se
Postat av: Inger

Vad grönt och fint det är utanför, men fotot kanske är från en annan årstid,, ni har väl snö, eller??
Kram

2008-03-13 @ 12:33:48
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Kerstin

Med risk för att jag upprepar mig måste jag säga igen: Vilket vackert ställe på jorden du bor på! Såna fina hus överallt som du visat upp! Tack för att du delar med dig till oss andra! Ha en bra dag! Kram!

2008-03-13 @ 13:54:19
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0