Bönhamn avsnitt 14

Resumé: Första gången berättades det om kapellet och om byn Bönhamn, jag har berättat om första huset på hö sida när du kommer in i Bönhamn, om sjöarna, om turridningen. Om andra huset på hö sida och vår fabrik. Andra huset på vänster sida Harry Sjöbergs, Edvin Näslunds och om ett relativt nytt hus och den drivande PD Näslunds hus.Jag har berättat om affärn o handlare Näslund. Och Verner Sjölanders första hus och det hus som alltså just nu är till salu. Jag har berättat om vårt hus och om Bergkvists hus. Och i ett inlägg berättade jag om skomakar Antons hus. förra inlägget handlade om B-O Näslunds hus.

image141

1871 föddes Karl-Olof Vedin  i Röviken vid Edsättersfjärden. Ha gifte sig med Karin Bergkvist och fick 14 barn. Han dog 1919 2 månader innan hans yngste son föddes. Mamman Karin bodde kvar i huset med sina barn. Det var fattigt och eländigt men hon försökte försörja sig o sina barn genom att gå till fiskarna och bönderna för att hjälpa till.
I början av 1940-talet såldes gården till E-A Söderblom som då arbetade som fyrvaktmästare på Högbonden. Gården revs och byggdes upp igen som den nuvarande ser ut. På hösten 1943 flyttade E-A och hans fru in då han gick i pension från Lotsverket.  Paret hade ju flera barn, Sixten, Siri, Ossian, Engelbrekt. (Det kanske fanns flera också men dessa är de jag vet)
Siri träffade Olle Nilsson och 1968 när E-A dog vid en ålder av 88 år köpte Siri med familj stället.

Olle och Siri fick 2 flickor Siv och Ann-Gerd. Det är i dag de två som äger gården. Siv bor i Gävle och Ann-Gerd i Stockholm men tillbringar varje sommar i Bönhamn.

Kommentarer
Postat av: Mia

Ja, blir man inte lockad att åka till Bönhamn efter dina beskrivningar, då vet inte jag...*L*
Vilken turistambassadör du är!

2008-03-09 @ 18:11:30
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Kerstin

Du är en riktig historiker du och en duktig sådan dessutom! Du borde bli turistguide eller nåt, du har ju anlag för det helt klart! Resten på min historia kommer imorgon, är bara inne hastigt och lustigt nu... Önskar dig en trevlig kväll! Kram/Kerstin

2008-03-09 @ 18:18:53
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Kerstin

Glömde säga igår att huset på bilden är underbart! Hoppas du får en bra dag! Kram/Kerstin

2008-03-10 @ 09:27:26
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Camilla

Ja det ska verkligen bli kul med kommande kurser med hunden...älskar det! Och med mitt nya liv känns det så bra, men kan hålla med dig om att det finns många goda gropar att falla ned i. Om man kunde lära sig att inte falla ner i alla skulle jag bli nöjd, för lite kul måste man ändå ha i livet ;-) Ha en bra dag!

2008-03-10 @ 10:18:22
URL: http://camillasrum.blogg.se
Postat av: big sis

Men är det inte !
" här kommer lilla jag "..

2008-03-10 @ 10:41:09
Postat av: Inger

Fint hus..
Ha en fin vecka..
Kram

2008-03-10 @ 11:52:48
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Millapilla

Jätteskoj och intressant att följa Bönhams historik. Där är så ljuvligt! ja minsann du borde skriva en bok eller guida turister! Ha en bra dag.kram

Postat av: Nilla

Goo kväll på dej
Jag börjar bli lärd om bönhamn..de borde ragga upp dej du tillför ju turistnäringen mycket....kram kram

2008-03-10 @ 21:48:47
URL: http://fnilla.blogg.se
Postat av: Lillemor

vilket fint hus verkligen .. med utsikt och allt. det är riktigt intressant. ska bli spännande att se allt live hihi
kram

2008-03-11 @ 09:42:56
Postat av: Kerstin

Hej igen! Hoppas allt är bra där hos dig! Önskar dig en fin kväll! Kram!

2008-03-11 @ 17:05:15
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0