Bönhamn avsnitt nr 9


Resumé: Första gången berättades det om kapellet och om byn Bönhamn, jag har berättat om första huset på hö sida när du kommer in i Bönhamn, om sjöarna, om turridningen. Om andra huset på hö sida och vår fabrik. Andra huset på vänster sida Harry Sjöbergs, Edvin Näslunds och om ett relativt nytt hus och den drivande PD Näslunds hus.Jag har berättat om affärn o handlare Näslund. Och Verner Sjölanders första hus och nu ska jag berätta om det hus som alltså just nu är till salu.

image57

image58

Detta är en gård med egen tomt. Den första gård som låg här ägdes av Hampus Sjölander. Han var gift med Britta-Stina och tillsammans hade de några barn. Britta-Stina dog 1929, när Hampus dog vet jag inte. Gården revs och omkring 1924 byggde Konrad Snell upp den nuvarande gården.
Till gården hör bagarstuga och ladugård/loge.

Konrad Snell var för övrigt min svärmors styvpappa. Han hade 4 barn till sedan tidigare Lennart, Irma, Gunnar och Gunhild. När han gifte sig med min svärmors mamma var det hans tredje äktenskap.
Lennart och Irma lever fortfarande. De bor i Västerås men har sin stuga i Höga Kusten så varje år förärar de oss med flera besök. Han minns och kan mycket om trakterna och det är intressant att lyssna.
Konrad drev salteri här i Bönhamn, men i ett skede var han skyldig PD Näslund (som bodde i hus nr 6, det vita) som drev burk fabriken några hundra kronor. PD ville gärna ha sin skuld tillbaka så han försatte Konrad i konkurs!
Därmed flyttade Konrad med familj till Kallax och arbetade på salteri där. Men Konrad återkom till Bönhamn.

Gården såldes till Vidmark som enbart bodde där några få år. Sedan köptes den av Otto Norberg år 1961 som i sin tur sålde den till Arne Näslund 1963.

Nästa gång har vi faktiskt kommit till vårt hus och vet ni det är en stor by så vi har massor kvar!

Kommentarer
Postat av: Mia

Det är riktigt kul att läsa om husen och vad du vet mycket om dom!!
Jag har suttit och dreglat över fröer nu när jag fick första nyhetsbrevet från Odla...vill ha så mycket men måste nog tänka mig för, det är mycket som ska grävas/rensas efter två år i träda...*L*

2008-02-03 @ 15:58:49
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Millapilla

Hej! Intressant läsning om husen! Får läsa lite bakåt med tror jag hihi...Jättefint hus! ha en bra kväll och kram

Postat av: syrran

å vad fint det huset var var ligger det såg inte det när jag var hos dig ? en sån där farstukvist hade vi ju på stugan i holmträsk också förut kommer du ihåg det ? jag skulle vilja riva verandan och återställa det som det var ..min icke ! säger gubben..hihi

skickar till s i morgon...

2008-02-03 @ 19:46:12
URL: http://pyrobritt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0