Bönhamn avsnitt 12

Resumé: Första gången berättades det om kapellet och om byn Bönhamn, jag har berättat om första huset på hö sida när du kommer in i Bönhamn, om sjöarna, om turridningen. Om andra huset på hö sida och vår fabrik. Andra huset på vänster sida Harry Sjöbergs, Edvin Näslunds och om ett relativt nytt hus och den drivande PD Näslunds hus.Jag har berättat om affärn o handlare Näslund. Och Verner Sjölanders första hus och det hus som alltså just nu är till salu. Jag har berättat om vårt hus och om Bergkvists hus.

Skomakar Anton

image124
Precis nedanför oss ligger det här huset

Det är ingen som vet så mycket om det här huset egentligen, men personligen tycker jag att det är ett av de vackraste husen i Bönhamn.
I början av 1900-talet så bodde en familj med namnet Johan Nordlander är. Han avled 1915 i tbc, hans fru och barn flyttade då härifrån och vad jag kan förstå flyttade Anton Nordlund in här då. Anton var alltså skomakaren i byn. När han dog köptes gården av Bönhamns Bleckemballage på 40-50 talet nån gång. Nu ägs gården av Bo Andersson.
På gården finns också 2 mindre stugor och de är naturligtvis också målade som detta huset. Vid infarten till huset står ett stort träd Gullregn. 

Absolut ett av de vackraste husen i Bönhamn 

Kommentarer
Postat av: Inger

Ja det var ett fint hus.

Men jag tycker att alla husen du har visat är fina..
Naturen runt omkring gör nog
oxå mycket..

Du får vara glad åt din omgivning och bara sitta och njuta.. Skönt att bara få vara, ta in alla vyer och glo.. Här boor jaag.. Men man blir nog hemmablind.. Så är det..kanske,,

Jag njuter när jag är i stugan av vår miljö, och kan bara sitta och tokstirra,, på fåglar, björkar och lyssna till tystnaden.
Vet du det är underbart, det är livet, för mig..

Ha en fin dag.
Kram

2008-02-25 @ 13:28:06
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Millapilla

Vilket underbart hus! Håller med Inger.Alla husen är så fina plus omgivningen du bor i! Otroligt vackert! Ha en bra dag och kram

Postat av: maria

Hej Cilla! hemma från sjukhuset igen! Jag har en hel del att läsa ikapp nu men har hunnit din melodifestivalblogg i alla fall. denna gången tycker vi HELT olika!!!! Frida och Operan var bäst...men vi kan ju inte tycka lika jämt eller hur? Kram på dig!

2008-02-25 @ 15:14:17
URL: http://nightviolet.blogg.se
Postat av: Kerstin

Jo det är ett riktigt vackert hus, men instämmer med Inger ovan, alla hus därborta hos dig ser jättefina ut! Sen omgivnngen och inramningen de har är ju gudomlig! Du bor på en underbart vacker plats!Önskar dig en skön måndag därborta i paradiset! Kramar/Kerstin

2008-02-25 @ 15:19:46
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Mia

Jag håller med dig till 100%, vilket otroligt vackert hus!

2008-02-25 @ 18:20:51
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Louise Åkesson

Jag råkar vara barnbarn till Johan Nordlander och Ottilia. Det är trevligt att se att huset är så väl hållet.

2009-02-21 @ 12:57:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0