Bönhamn avsnitt 10

Resumé: Första gången berättades det om kapellet och om byn Bönhamn, jag har berättat om första huset på hö sida när du kommer in i Bönhamn, om sjöarna, om turridningen. Om andra huset på hö sida och vår fabrik. Andra huset på vänster sida Harry Sjöbergs, Edvin Näslunds och om ett relativt nytt hus och den drivande PD Näslunds hus.Jag har berättat om affärn o handlare Näslund. Och Verner Sjölanders första hus och det hus som alltså just nu är till salu. Men nu ska jag berätta för er om vårt hus.

image91

Svärfar byggde detta hus 1945. Det gick på 8 000 kr att bygga då, men då var inte övervåningen inredd. Han och Svärmor flyttade in och 1948 föddes min svåger. Verner köpte lös tomten 1953, så vi är en av dom lyckligt lottade som har egen tomt!  Vad jag har förstått så såg ritningen för huset ut så här.
image92
Som ni kan se så har det ju hänt lite med huset och mera är ju på väg att hända. På väggen hitåt är det ju två mindre fönster som inte finns idag där var köket.
När min svärmors mor och man (som jag berättade om i förra avsnittet) flyttade tillbaka till Bönhamn från Kallax, så bodde de på nedervåningen och mina svärföräldrar flyttade upp på övervåningen. Därför har det funnits 2 kök i huset. Verner arbetade som fyrvakt på Högbonden (en ö härutanför) och bodde därute av och till ända fram till 1963.
1964 föddes Bosse
1967 renoverades nedervåningen, Konrad var död och Thea flyttade in till Nordingrå och ålderdomshemmet.

Verner var född 1907 i Bönhamn och hade 3 bröder. På den tiden levde man ju på fisket här ute förutom hans arbete ute på Högbonden.
Gunvor arbetade i köket på kusttrafik innan hon träffade Verner och fick barn. Gunvors mamma Thea hade träffat Konrad Snell som sedan tidigare bodde i Bönhamn och på det viset hamnade Gunvor i Bönhamn och träffade Verner.
På 50-talet gjordes källarvåningen i ordning och Gunvor hade café här på somrarna. Gunvor var en hejare på att baka, det kan jag förstå utav alla recept vi hittat. Här ute kan man ju fortfarande se minnen efter det. Vi har ju ingen gräsmatta utan en stor betongplatta där alla borden och stolarna stod.
Verner dog 1990 och Gunvor dog 2002

Jag hoppas och tror att Verner och Gunvor skulle vara glada över de förändringar som görs och att huset bebos av  oss.  Vi har ju fortfarande väldigt mycket att göra med huset men det blir en sak i taget och om några år kanske....


image93

Kommentarer
Postat av: Inger

Vet du huset är lika gammalt som jag,,,
Häftigt.. hihi
Ha det bra
Kram

2008-02-10 @ 21:10:02
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Kerstin

Jag gillar såna gamla hus, de har en själ brukar jag säga. Du bor så naturskönt och fint, som i ett paradis! Ha det så bra! Kram!

2008-02-10 @ 22:09:52
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: maria

Å vilken härligt okomplicerad ritning! Och sedan byggde man ett hus av den....för 8000:- Det var enklare förr du!!!

2008-02-10 @ 22:36:43
URL: http://nightviolet.blogg.se
Postat av: Lillemor

lagom pruis för ett hus.-fast då var väl 8000 mer som 800 000 nu

ja usch hoppas ni slipper den influensan bblä vad den lät otäck..jag hade tänkt maila dig i flera dagar nu men det har inte blivit av.jag hör av mig imorgon.. hoppas jag e pigagre då
kram

2008-02-11 @ 04:34:59
Postat av: britten

Morrn då..ha dig en fin dagens nu...syss sa

2008-02-11 @ 07:23:58
Postat av: Millapilla

Hej! Jätteintressant att läsa historien bakom ert hus! Kan tänka mig att det känns speciellt att bo i det! Jättefint hus och det ligger underbart! Ha en bra dag! kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0