TOMTENS JUL



Varje år när mina barn var små läste vi alltid denna bok inför jul. Ett kapitel i taget. Så gjorde jag även förra året på den blogg som jag hade då.  Nu vet jag att det kommit nya bloggare och därför finner jag alltså en orsak till att göra om det även i år.  *Hurra!!!*
Det blir min lilla adventskalender till i er i cyberrymden.



Nedräkningen kan börja.....
Julmånadens alla dagar har Tomten och hans lilla Gumma många sysslor att sköta. För på Julafton måste allt vara färdigt!


1 December

Snön faller i täta flingor och både stort och smått folk gör sig ärenden åt fönstret till. De tittar förnöjt på den blygrå himlen och får den där speciella "Titta det snöarglansen" i ögonen. Säg den som inte känner sig som barn på nytt när den första snön faller!

Tomten och hans lilla Gumma sover gott nerkurade ända upp till hakan i det mjuka höet uppe på höskullen. Det är här vi finner dem, när det börjar dra ihop sig... och just idag, den första december, har det dragit ihop sig tillräckligt. Julmånaden har börjat.

Tomten vaknar av att ett höstrå kittlar honom på näsan. Långsamt blir han medveten om de välkända ljuden omkring sig. Han lyssnar till Gummans djupa andetag och kattens spinnande. Han hör hästens lugna tuggande från ladugården, mössens prassel och rasslet av kornas bindslen. Tomten blundar och drar ett djupt andetag av välbehag. Äntligen!!! Känslan av hemtrevnad och förväntan gör honom rent yster till sinnes och han daskar kärvänligt sin lilla trinda Gumma i rumpan.

"Upp och hoppa! Nu är det vår tur igen...."


Är den inte rar så säg? Följ med mig genom hela boken bättre jul känsla kan man inte få. Eller vad tycker ni Sofie och Sara??

Kommentarer
Postat av: big sis

å va roligt..nu ska jag försöka hänga med i din julsaga...joo hon blev görfin

2008-12-01 @ 14:54:56
Postat av: Mia

Jag följer dig i julmånaden, så gott jag kan! L

2008-12-01 @ 17:14:11
URL: http://matmia.blogg.se/
Postat av: Sofie

Jag älskar den fortfarande!!

2008-12-01 @ 20:56:42
URL: http://entersofiesworld.blogg.se/
Postat av: sara liten

jaa håller med sofie, vilka julkänslor jag fick nu!

2008-12-01 @ 22:00:57
URL: http://invincible.bloggagratis.se/
Postat av: Stintan

Men vilken rar saga..ska följa den..har aldrig sett den förut, trots att jag har läst många böcker eftersom jag varit lärare på lågstadiet..är den ny?

2008-12-03 @ 09:06:53
URL: http://silfverstinta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0