23 December


Dan före dan, före dan före dopparedan! Idag är det vintersolståndet, den kortaste dan på hela året - eller längsta natten, vilket du vill. Tomten fundera; här gäller det att planera så bra det går, om man ska hinna med vad som finns kvar att göra före jul. Han går igenom sin minneslista: Maten, gröten, kakorna, godiset, granen, lutfisken, julölet, julklapparna, veden och julstädningen är avklarade. Tomten måste hämta andan; det är mycket för honom att hålla reda på!

Under lite pustande klätra han upp på vinden och kånkar ner julpyntlådan förtjust ser han på alla gamla saker som nu ska få komma till sin rätt igen.
"Oj vad du ser tilltufsad ut, din stackare" säger han glatt till halmbocken och knyter nya röda band runt hornen. Genast ser bocken lite gladare ut! Han polerar äpplena tillsammans med nötterna. Detta placeras på bordet där Gumman just lagt en fin duk, helgen till ära.
Tillsammans går de så ut i ladugården, där de hämtar var sitt fång halm som de breder ut på golvet i stugan. Detta gjorde man förr om jularna för att få det extra varmt och hemtrevligt, och ibland sov man i den mjuka halmen på julnatten. Allra sist sätter Gumman ett grenljus iden röda ljusstaken som placeras mitt på julbordet. En sån viktig uppgift anförtror han bara henne. Högtidliga till sinnes står de där i skymningen en stund, innan Tomten kliver ut i snön för att sätta julgranen på fot inför morgon dagen
Det börjar verkligen dra ihop sig!!

Kommentarer
Postat av: Inger

Vad den är söt den sagan..



Var inne och såg ditt bildspel..kul att se..kunde ju känna igen flera från foton jag sett..

Vad duktig du är som kan fixa till så bra,,,jag är oduglig kan inte..trög med tekniken, men kul att se hur fint andra gör och kan..



Tur det gick som det gick med snösladden,,skönt när alla klarade sig..utan några skrapsår..



Ohh vad jag är avis att du har din mamma hos dig,. jag saknar min såå mycket..Tänk vad de är värdefulla och speciella för oss..ha det sååå mysigt och trevligt tillsammans..

God Jul...kramen till dig,,

2008-12-23 @ 12:23:18
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Beffa

Men, det är väl samma som igår eller? :P

2008-12-23 @ 12:44:54
URL: http://beffa.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Nu e det i alla fal JUUUUUL...eller hur ???

Jag önskar dg en alldeles...alldeles underbar julhelg !!!!!!

Kram

Margaretha

2008-12-23 @ 19:34:56
URL: http://catfriend.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0