Bönhamn avsnitt 21

Resumé: Första gången berättades det om kapellet och om byn Bönhamn, jag har berättat om första huset på hö sida när du kommer in i Bönhamn, om sjöarna, om turridningen. Om andra huset på hö sida och vår fabrik. Andra huset på vänster sida Harry Sjöbergs, Edvin Näslunds och om ett relativt nytt hus och den drivande PD Näslunds hus.Jag har berättat om affärn o handlare Näslund. Och Verner Sjölanders första hus och det hus som alltså just nu är till salu. Jag har berättat om vårt hus och om Bergkvists hus. Och i ett inlägg berättade jag om skomakar Antons hus, och om B-O Näslunds hus. Så berättade jag om nuvarande systrarna Söderbloms hus. Och om Det fina vita huset. I förra avsnittet berättade jag om gubben Sjödins hus. Förra avsnittet var jag framme vid min svåger Palle och hans charmiga stuga, och  om min svärfars barndoms gård. O nu sist var det Söderbloms och Holmbergs.

image204

Det här har också varit en Sjölander stuga!

Vet inte vilket år den här stugan är byggd. Men Nils-Erik Nordlander kom från Älgsjö med sin familj omkring 1880-90. När Nils-Erik Nordlander dog 1931 löste min svärfars bror Johan Sjölander stugan för enl hörsägen 50-60 kr.

Här bodde Johan och Ester Sjölander med dottern Aina. Det var ju ett litet hus och väldigt trångt och kallt. Så när yngsta dottern Doris föddes fick Johan av svärfar köpa huset i avsnitt nr 8. Senare byggde Johan Sjölander till en egen sjöbod i anslutning till denna stuga.  Familjen fortsatte att bo i denna stuga på somrarna. När Ester Sjölander dog fick dottern Aina överta den lilla stugan med sjöbod.

När Aina blev sjuk sålde hennes barn stugan och sjöboden till familjen Lundin 1998. De äger numera också det stora huset i avsnitt 8. Alltså var cirkeln sluten där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0