Bönhamn avsnitt 20

Resumé: Första gången berättades det om kapellet och om byn Bönhamn, jag har berättat om första huset på hö sida när du kommer in i Bönhamn, om sjöarna, om turridningen. Om andra huset på hö sida och vår fabrik. Andra huset på vänster sida Harry Sjöbergs, Edvin Näslunds och om ett relativt nytt hus och den drivande PD Näslunds hus.Jag har berättat om affärn o handlare Näslund. Och Verner Sjölanders första hus och det hus som alltså just nu är till salu. Jag har berättat om vårt hus och om Bergkvists hus. Och i ett inlägg berättade jag om skomakar Antons hus, och om B-O Näslunds hus. Så berättade jag om nuvarande systrarna Söderbloms hus. Och om Det fina vita huset. I förra avsnittet berättade jag om gubben Sjödins hus. Förra avsnittet var jag framme vid min svåger Palle och hans charmiga stuga, och  om min svärfars barndoms gård. O nu sist var det Söderbloms.

image203

Det här huset tycker jag är så himla gulligt! Första kända ägarna till detta hus hette Jonke (Johan) Vedin, det var i slutet av 1800-talet. Han flyttade härifrån till ett ställe mellan Mjösjö och Näsänget, "Åddersvöja" kallades det för.
Janne Sjölander köpte då detta hus tillsammans med sin fru. Tillsammans hade de dottern Frideborg och sonen Stanley. På äldre dar flyttade Janne Sjölander till Nora och sonen Stanley sålde huset på 60-70 talet till Rektor Börje Sehlin.  Börje dog 2000 och då såldes huset till karl-Johan och Lilian Holmberg.

snett bakom detta hus låg tidigare en ladugård, det berättade jag i förra avsnittet.

Herr och fru Holmberg är nog en bidragande orsak till att vi under sommar månaderna har ett underbart café här i Bönhamn. På andra sidan vägen från deras hus ligger nämligen en sjöbod som numera är inredd till fik. Hilmas café. Har ni vägarna till Bönhamn i sommar så fika där, underbart gott!!

Kommentarer
Postat av: Millapilla

Skönt att du känner att Bönhamn gett dig lugn och trygghet! Säg som det är till personen ifråga...tufft jag vet..men det blir en negativ energislukerska/slukare. Mitt råd ;) Härligt med dina Bönhamshistorier. Där är ju så vackert och många vackra hus! Tack för dina berättelser! Hoppas du känner dig bättre idag. Ha en trevlig helg och kram på dig

Postat av: Inger

Fint hus, det ser välbehållet ut..
Jag måste kolla upp bland en del foton, jag tror vi har varit där..Så även när du pratar om cafeet..
Hav är alltid underbart fint..
Så njut, av naturens energier och hämta krafter..
Ha en fin helg, trots att du jobbar, Det gör jag..
Kram

2008-04-04 @ 16:35:59
URL: http://IngerEmKsson.blogg.se
Postat av: Cissi

Vilket mysigt litet hus!
Läser med stort intresse dina berättelser. Kommer jag någon gång till dina trakter kommer jag känna mig som hemma! :o)

2008-04-04 @ 17:08:20
URL: http://cissilina.blogg.se
Postat av: Mia

Himmelens så många fina gamla hus det finns där! Kul att se att dom sköts om också, så dom inte står och förfaller :-)

2008-04-04 @ 19:03:07
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Margaretha

Du måste allt trivas där i ditt fina Bönhamn....Jättefint
och pittoreskt så det räcker och blir över....
Kram
Margaretha

2008-04-04 @ 20:37:28
URL: http://catfriend.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0