Dags för Avsked

När jag vaknade på måndag morgon insåg jag att vi bara hade 2 dagar kvar på Bali tillsammans med min dotter. Snart skulle det återigen vara dags för avsked och till nästa gång vi ses kan det gå månader. För henne är planerad hemkomst i december, så dit känns det länge.
Men vi hade i alla fall bestämt att vi skulle tillbringa resten av tiden tillsammans. Tror hon kände samma panik som jag.
Vi åkte alla 6 iväg till en strand uppe i Sanur. Vägen dit var....lång och gropig, det var nog den värsta väg jag sett. Taxi chauffören fick verkligen ta det försiktigt med framfarten. Fint vatten, visst fanns det vågor för den som ville surfa, men tack vare några rev så var inte vågorna så jätte stora intill stranden. Jag hade min madrass med mig och det var verkligen läge för den där eftersom det gjorde ganska ont i fötterna att bara gå i vattnet, mycket skönare att kunna ligga och flyta.
Självklart ville jag ha med mig lite stenar och snäckor från Bali, så det såg vi till att plocka.

På kvällen åkte vi upp till Sanur för middag på stranden med våra barn.

Ett avslut där vi började ungefär. Trevlig middag med ett trevligt avslut på en bar med trubadur som var bland det bästa jag nånsin hört på en sådan semester bar, t.om helt ok engelska sjöng han på. Och det var både rockabilly, rock och gamla Beatles låtar, han kunde nog det mesta, verkligen en jätte jätte duktig kille

Vår sista dag blev också en dag där vi slutade där vi börjat. Stranden i Sanur. Nu med facit i hand så var det den absolut bästa stranden för sol och bad tycker jag. Här blev det både lunch, öl och sol/bad med madrass, helt i min smak. Johan och Ellen hade dragit vidare för att upptäcka mera av Bali, så nu var vi bara 4 st kvar.
Malos stod på listan för middag. Malos med den bästa Pizzan på Bali.

Så kom det oundvikliga, det där som jag gruvat för, Avsked, dags att säga hejdå till min lilla Esmeralda, fina fina Sofie. Jobbigt men oundvikligt.  Det blev dags för oss att dra vidare, norrut, hemåt.  Från Bali till Singapore, ett dygn i Singapore. Jodå det kan ju bli intressant..
Ajö Bali

Seminyak

I Seminyak bor Sofie och Jim. Därför kändes det som ett bra val att fortsätta vår semester på den orten. Hela måndagen gick vi o kollade vart vi ville bo. Vi ville ha ett strand nära hotell, med pool och balkong. De flesta hotell har ju pool men det är ingen självklarhet att det finns balkong. Till slut när hela dagen gått så bestämde vi oss för jätte fint hotell Grand Balisani resort.
Vi flyttade in och bestämde oss för att bo där resterande tid av semestern. Personalen var helt underbar och varje tisdag em besprutades lokalerna (inte rummen) med ett odjursdödande medel, luktade hemskt men inga moskitos och inga andra äckliga varelser gick att finna där.

Hela tisdagen parkerade vi vid poolen. En riktig slappar dag tog vi och sannerligen hade vi nog förtjänat den också efter allt skumpande på scotern under helgen

På kvällen hade vi återhämtat oss och vi bestämde date på sky garden tillsammans med Jim, Sofie, Johan, Ellen och Sofies vän Malin som också hälsade på. Där serverade de grill buffé och öl till en billig summa 25 kronor. Det blev en trevlig familje sammankomst och när vi alla var mätta och glada åkte ungdomarna iväg på nattsudd i Bali. Vi lite äldre gick hem för att vila upp oss inför kommande dags prövningar.
På onsdag kände vi att vi behövde nog en liten vila ytterligare så vi fortsatte vårt chillande vid poolen åkte in till själva samhället på kvällen och gick en runda och förgyllde den med got mat och laddade inför torsdagen.
Så på torsdag sammanstrålade familjen igen. Potato head låg på schemat. Det är en pool club, där det är lyxiga solbäddar, stor stor pool, god mat och gott dricka. O jag tror vi valde varmaste och soligaste dagen till det
besöket.

Blev kvar där ända tills det var dags för stora solen att gå o vila.
Dagen efter hade vi bestämt att vi skulle sära på oss. Vi tjejer behövde få gå o shoppa i lugn o ro och framför allt äta sånt som vi ville äta typ sushi. Så dagen ägnade vi i lugn o ro hemma på hotellet och sen träffades vi inne hos Johan o Ellen. Killarna drog på egna äventyr, ner mot Kuta beach (tror jag) och vi tjejer sprang ut o in på en massa butiker i flera timmar innan vi till slut kände att nu måste vi äta. Gick in på en löpande band sushi. Där rullade olika sushi produkter förbi och man fick välja vilken tallrik man ville. Varje tallrik kostade 10 kr...Kul grej
På lördag  tog vi en mellandag, inte göra nåt speciellt. En liten tur till Kuta på kvällskvisten för att titta på det fina köpcentret, men ingenting lockade så efter lite middag drog vi oss hem igen för att vila upp oss inför nästa dag som vi återigen skulle tillbringa med våra barn.
På söndag åkte vi till Dreamland beach. Ni hör ju namnet och vad ser ni framför er?? Vita sandstränder, lugnt fint vatten......Näpp, dreamland för surfare japp...Det första vi råkade ut för var Balinerser som var sugna på lite mera pengar än vad de skulle ha. När vi kom sa de att det kostade 10 000/st senare fick vi veta att det var 10 000 per bil som körde in. När vi kom ner på stranden så var ju faktiskt stranden helt ok. Det var inte så mycket trasiga snäckskal och inte heller så stora stenar, utan rätt ok sand. Vattnet var inte direkt stilla utan snarare motsatsen, det var otroliga vågor som rullade in, så naturligtvis gillade surfarna att vara där. De allra flesta på stranden älskade att jaga dessa vågor. När man stod där vid vattenranden och vågen slog in så kände man hela tiden hur sanden liksom rann undan och man åkte längre och längre ner, rätt var det var så slog vågen okull en när man stod där.
Speciellt kul hade en Japanare, och vi som såg, vi fick också himla skoj. Han hoppade hejdlöst bland vågorna, ingen plan att hoppa över eller hoppa på, utan bara hoppa. Sjukt kul hade han hela dagen.

När vi skulle hem och kom upp på parkeringen så fanns inte taxin som skulle hämta oss och han kom inte heller (var alltså inte speciellt intr av pengarna) Men killen som blåst oss på pengarna var kvar, så naturligtvis var fru Sjölander tvungen att ta rättvisan i sina händer. Det handlar ju inte om pengarna, utan principen. Man lurar inte turister *suck* ja jag vet....men jag blev så ARG!!!! Vi fick tillbaka våra pengar och hans kollegor var inte glada på honom, det var ju en seger ;)
Däremot så fanns det ju ingen taxi i närheten så Jim fick ringa o beställa en, och vi väntade...ingen kom. Tillslut fick Sofie och Jim köra i omgångar och skjutsa oss till närmaste hotell och därifrån fick vi beställa taxi. STRUL!!

Så småningom kom vi hem till hotellet, efter en liten vila svidade vi om och gick ner till vår hotell restaurang, där hade vi en helt underbar kväll med god mat, vin och underhållning, Men sen var det faktiskt dags för lite vila igen för dagen efteråt fanns det också strandplanering för..

På väg till Candidasa

På lördag förmiddag lämnade vi alltså Lovina och begav oss mot Candidasa.
Candidasa ligger på nord östra sidan av Bali, En helt underbar liten stad. och vägen dit var kantad av underbar natur.
På många ställen i Bali är stranden inte fylld av vit sand, utan istället är stranden svart. Det beror ju på att Bali är ju en vulkan ö, och jag skulle väl ljuga om jag sa att jag inte saknade Thailands vita mjöliga stränder. Det gjorde jag för det är inte skönt att gå på denna strand som är fylld av småsten och snäckskal.

Väl framme i Candidasa tog vi in på Nirvana spa resort. Verkligen ett jätte fint hotell med fina bungalows. Bosse som fortfarande inte var helt ok somnade på sängen men vi andra samlades runt poolen för att koppla av efter resan. Det är inte speciellt skönt att sitta på ett scoter säte mil efter mil efter mil i flera timmar. Vi hade nog rätt ont i baken alla 4.

På söndag fick vi checka ut senare så vi blev kvar och chillade vid poolen och åt god lunch innan vi begav oss hemåt till Seminyak. Tänkte väl att vägen hem skulle bara ta ett par timmar, lite mera än så tog det för jag hade vid det laget ganska ont i min höft och min ländrygg så det blev många stopp på vägen hem. Och naturligtvis även den biten var ju kantad av överaskningar.
I Candidasa kunde man parkera tydligen hur som helst, eller vad säger ni om detta? Han blev less, parkerade sin bil mitt i vägen och gick därifrån....
Vi andra vi åkte hem och gick på Malos för lite pizza och öl

Lovina

Första natten i Lovina blev Bosse sjuk. Balibelly, en magåkomma som kommer med en fruktansvärd smärta i magen och diarré.  Vädret var strålande däför tog jag och Sofie en promenad till det lilla samhället för att uppsöka apoteket. Det visade sig vara längre än vad de påstod på hotellet. När de säger 100 meter visar det sig ofta att det är närmare 1 km, avstånd är de inte bäst på.
Tillslut hittade vi i alla fall apoteket och bestämde att vi skulle gå stranden tillbaka. Efter stranden bodde många av fiskarna i byn. Så mycket intressant fick vi se och alla var så vänliga och hälsade och undrade säkert vilka vi var och vad vi gjorde där.

Men det var viktigt att se vart man satte fötterna, för överallt fanns det nykläckta ankungar, kycklingar och tuppar. Väl tillbaka fick Bosse sin medicin och jag fixade en filt till honom för då hade han fått feber och frös. Vi andra tog oss lite lunch och gick till poolen för att vila vid baren
På kvällen bestämde vi oss för att avsluta Lovina tiden med delfinsafari på morgonen efter. Så på lördag morgon kl 6 stod jag, Jim och Sofie färdiga för att ge oss ut till sjöss. Båten vi åkte med såg ut som en liten kanot med medar på båda sidorna och en liten motor där bak. Soluppgången var fantastisk och omgivningen likaså.

Väl tillbaka efter ett par timmar, kände Bosse sig bättre efter natten och vi bestämde oss för att fortsätta resan ner till Candidasa. Vi åkte vid 10-11 tiden och var på plats i Candidasa ca 16, då kan ni kanske förstå hur långt det var att åka på en scoter. Vägen dit var som övriga Bali, kantad av en underbar natur. Men det för bli i en annan blogg. Nu måste jag själv smälta mina upplevelser från denna blogg.

Road tour på Bali

På onsdag morgon checkade vi ut och åkte till Sofie och Jim i Seminyak. När vi kom dit så var Sofies scoter snubbe där med den scoter som vi skulle ha. Billigt och bra perfekt service. Vi gav oss iväg upp över ön och vilken vacker ö sedan. Målet för dagen var Ubud som ligger mitt i ön ungefär. Ubud är ett fantastiskt samhälle som ligger centralt på Bali. Här möts man av otrolig grönska, kultur och tranditioner, en inblick i det verkliga Bali. En stad som tydligen är en typ kultur stad. Även monkey forest ligger i staden. Precis när vi kom till vårt hotell började det att regna, och som det regnar där. Inget vanligt litet Sverige regn inte, precis som om hela himlen öppnar sig och så bara öser det ner. Vi checkade in och åkte sedan ner till stan för lite massage, som tur var hade vi regn ponchos, vattnet gick nästan igenom den också.

På torsdag fortsatte vi ännu längre upp mot bergen och vulkanerna. En del vägar går inte att beskriva, så smala och gropiga men med underbara vyer. Risfält i massor och underbara träd. Jag som är så stolt över mina änglatrumpeter, de är ingenting i jämförelse med de änglatrumpeter jag såg här, det var träd. Lite svårt dock att fotografera från scotern  när man åker. Jag tror att bilder säger mer än tusen ord.
Vägarna var smala, krokiga och fantastiska

Hade sett fram emot besök på Tropiska trädgården men tyvärr regnade det, Nej det regnade inte....Hela himlen öppnade sig när vi kom dit så....det blev ett snabbt besök med hungrig mage, men jag kunde se framför mig vilket himmelrike det är när det är full säsong.

Vulkanbergen, helt magiskt, men uppe i bergen...bara regn och dis

På kvällen nådde vi så småningom Lovina som var denna dags mål, efter lite snokande hittade vi ett bra hotell, checkade in och fick en fin middag, och efter några öl stöp vi i säng med skavsår i baken...Här skulle vi nu vara i 2 dygn och lättja stod på nästa dags schema

Första dagarna på Bali

Vilken skön känsla det var att komma till vårt hotell. Mat i magen och bara att äntligen få dricka, vätska i kroppen. Det hade varit ett jobbigt dygn och det värsta var nog sista avstampet.
Men ett bra hotell med fantastisk personal kan det bara bli bättre.
Efter en trevlig middag på stranden med Sofie och Jim, kände vi att nu kan det bara bli bättre.

Dagen efter intog vi stranden. Stranden där i Sanur var ingen höjdare, väldigt mycket av stenar och trasiga koraller, verkligen ingen höjdar strand att bada vid. Sofie och Jim kom för lite mera "mamma sällskap" en stund, nja Jim drog och surfade och Sofie stannade kvar med oss, lunch på stranden och mera prat, vi hade ju mycket att ta igen.
Måndagen såg nästan lika dan ut som söndagen, vila på stranden, bara ha det skönt.
På tisdag var det dags för lite upptäckartid. Vi tog en taxi ner till Nusa Dua för att se dessa lyxområden med stora resorter, jag hade inbillat mig att stranden ev skulle kunna vara bättre där, och det var den ju också men så var allting annat så mycket dyrare också.

Vidare åkte vi till Jimbaran och upplevde en strand fylld med fisk doft och fiskmarknader
Tillbaka i Sanur, intog vi vila och ett ihoppack för att kommande dag åka på road tripp per scoters till norra Bali tillsammans med Jim och Sofie på en långweekend. De var lediga innan helgen och snäll som de är ville de ta tillvara tiden med att visa oss deras paradis. Och paradis det är det verkligen, tycker inte det är konstigt att de trivs här.