Årkrönika 2015

Brukar ju alltid skriva en liten krönika över det som hänt i mitt liv under året. Något bloggskrivande har det ju inte varit att tala om så krönikan får väl fylla i luckorna.
 
Januari blev en månad av sorg. Året 2014 slutade ju i fullständig sorg och trauma och januari blev månaden då många avsked var att ta. Min käre svärson Jims minnesstund blev den 4:e och det var en fin dag med många minnen. Min brors begravning uppe i Umeå någon vecka senare. Hoppet fanns dock om ett mycket lugnare 2015. Smärtorna i nacken efter vår bilolycka i december ger inte med sig och det blir besök efter besök hos både dr och sjukgymnastik 
 
Februari  Åker till Stockholm igen. Har blivit några sådana under de månader som gått. Nu åker vi ner för att fira Saras 25 års dag och sen fick jag äran att sitta modell på min dotters gesäll prov, äntligen skulle jag få mig en rakpermanent, och bra blev det. Så även där som alla andra år kommer datumet för vår efterlängtade semester. 24 februari lyfter vi, nu kändes det också att det var en semester vi verkligen gjort rätt för. Mot Thailand och det underbart vacka Mae Phim, 3 veckor med sol och värme.
 
 
 
Mars Stillsam månad. Sol, sol och sol. Underbart ställe, Mae Phim skulle jag gärna åka tillbaka till. Men landar så åter på svensk mark den 17:e mars. Inser nu när jag sitter och skriver att dessa 3 månader är som bortblåsta ur mitt huvud. Jag kommer inte ihåg, jag går tillbaka i min facebook för att se och minnas. Kanske kan det vara så att det traumatiska vi upplevde i slutet på året gjorde att mina minnen blockerades, vad vet jag?? Redan i mitten av månaden infinner sig våren. Vi fortsätter vårt renoverande av hallutbyggnaden, klinkersen kommer på plats i utbyggnaden, tak och väggar får färg.
 
 
April Månaden börjar med påsk. Och med påsken kommer mina älsklingar hem. Som vanligt blir det påskfirande uppe Järnsta vid tjärna med alla våra bästa vännerna och Sofie och Sara.
 
Det är påsk och hela familjen får samlas, det är lycka. Efter påsken åker jag ner till Stockholm för att hjälpa Sofie flytta tillbaka till sin lägenhet. Det är mycket som måste göras och mycket som måste rensas, jobbiga dagar och en jobbig tid. Men lite tid för att njuta av Stockholms vår hinner vi med. Som vanligt blir det vårfirande hos oss med goda vänner och majbrasa
 
 
Maj Vi måste ta ett tufft beslut. Vår älskade Limpar, Frans den förste av Bönhamn är gammal och sjuk.
 
Min kärleks handling till honom blir att låta honom få somna in. Den 11:e maj följer så min svägerska med mig till vetrinären för att låta honom få sova i frid. Ett tungt beslut eftersom han funnits hos oss i 18,5 år. Sorg i huset igen. Barndomshemmet ska säljas och jag åker upp för kanske sista gången för att hjälpa min syster att bli kvitt en massa saker, med nostalgi och tungt hjärta åker vi hemmåt. 
Förändringarna på vårt hem fortskrider, nu flyttas våra fina rosor och vi får vänta med spänning för att se om de tar sig på nytt ställe. Och äntligen, äntligen åker vi, de bästa, på vår resan till London. Saras födelsedags present, en resa med Sofie, moster Britt, jag och Sara. 4 dagar med varandra, något som vi verkligen behöver.
 
 
Sista kvällen får vi även fira Sveriges seger i Eurovision song contest. Den 30 maj tar så Sara sin gesell med betyget MVG
 
Juni Lite trädgårds planering med de bästa vännerna. Kylan håller sitt grepp om Sverige och det känns som om det skulle vara höst ute. Håller till inne istället och målar råspont så hallen kan bli helt färdig till midsommar då hela familjen återigen samlas.
 
Midsommar bjuder dock på strålande väder under dagen så några problem med att äta ute är det inte.
 
 
Men kvällen, då kryper graderna neråt och vi konstaterar att någon värme inte infinner sig. 
Sista helgen blir första camping helgen. Husvagnarna tar plats hos goda vänner och det är dax för Box vhisky festivalen. En underbar kväll i Rystrand
 
 
Juli 60 års kalas, bröllop och lite roadtrips med husvagnen.  Bröllop, finns väl inget roligare på sommaren. När det dessutom är omtyckta släktingar blir det ännu roligare, och dessutom samlas familjen åter igen.
 
Åker norrrut till norrbotten. Luleå är målet men det blir både Pajala och Kalix. Besök hos Jims mamma och bonus pappa, besök i Robertsfors hos morbror. Kylan behåller sitt grepp om sommaren 
 
Augusti Börjar månaden med en helgs husvagns semester, Ulf Lundell på skule och naturligtvis med de bästa vännerna.
 
En veckas semster för att fira min högtidsdag. Fyller 50 år och återigen samlas hela familjen, vilken lycka. Min första semesterdag, då händer det. Jag ramlar och gör mig illa. Min högra fot stukas svårt och det blir kryckor för mig och sjukskrivning i 3 veckor.
 
Men naturligtvis klarar jag min 50 års fest. En underbar fest tack vare mina älskade döttrar, utan dem har det inte blivit någon fest
 
 
September Månaden förflyter i jobb lunk. Men så plötsligt är det dax för vår familje semester. 1 vecka på Kreta med barnen. Underbart! den 26 september lyfter vi mot Kreta. Efter ca 1 timma på flyget sover vi alla. Så plötsligt vaknar jag av att någon knackar mig på vänstra axeln, jag blir lite irriterad och tror att det är Sara som retas. Men nej, hon sover djupt. Jag ändrar ställning och somnar om, vaknar igen av att någon knackar mig hårt i axeln, men ingen där. Så småningom landar vi, packar upp och ger oss ut för att äta lunch. På vår restaurang får jag ett meddelande om att något hänt hemma...Jag förstår ingenting, men fattar att något inte står rätt till. Jag rusar ut för att ringa min vän och får då reda på att min högra hand, min bästa vän, älskade Fia har somnat in. Chockad och omtumlad tar jag mig upp på hotellet för att ringa min chef och min biträdande chef. Så känns det som om allt rivs upp igen, rädslan att döden fortfarande finns i min närhet, vem blir den näste??
Så småningom orkar jag samla ihop mig och inser att vi befinner oss på den semester vi alla sett fram emot. Fia var naturligtvis den som knackade mig på axeln och jag vet att hon aldrig någonsin skulle förlåta mig om jag bröt semestern med familjen, vi behövde ju verkligen den. 
Vi fortsätter veckan och den blir en fin semester med mycket sightseing, bad och sol
 
 
Oktober så småningom tar semestern slut. Och väl hemma gör jag den jobbigaste dagen i mitt liv. En trasig personal väntar på mig, det blir en oktober fylld av sorg och saknad och begravning. Nu får det väl ändå vara slut på döden runt mig. 
Min första tatuering är på plats, en fin födelsedags gåva
 
Så kom även beskedet från läkare och röntgen, jag har en skada i min nacke, jag har alltså inte inbillat mig värken. På sätt och vis känns det skönt, en del läkare har tydligt visat att jag är dum i huvudet, jag kan inte ha en skada där...och nu visar röntgen bilderna att det finns en skada där. Ja vad säger man? Dax att ta itu med det
 
November  Första dagen i månaden så hämtar vi vår nya familjemedlem. Sigfrid, Sigge, Frans den andre av Bönhamn har anlänt.
 
Ett riktigt litet charmtroll, men...
Den värsta dagen är här, årsdagen av Jims död. En tung dag med mycket tunga och traumatiska minnen. 
Tiden rullar dock på och november är en månad som tack och lov bara försvinner. Förberedelserna är i full gång för julmarknaden
 
December Så blir det julmarknad och återigen samlas inte hela men nästan hela familjen. Hamburgerförsäljning, försäljning av ljus, burkar och drömfångare. Vi hjälps åt Sofie, Sara, Katarina och jag. 
 
Julförberedelserna hoppar vi över i år. Vi åker till Prag för julen, vi hoppar över den helt enkelt. Skönt.
 
 
Nyårsafton firar vi med vår älskade vänner hemma i Bönhamn. Som vanligt klockringning och champagne och en önskan om ett nytt och lyckligt år för alla i familjen, alla vänner och bekanta. Förhoppningen är nu att 2016 ger Lycka och frid
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0