Julmarknaden i Bönhamn

Vilken kanon marknad det blev!! Tänk er själva vilken mysfaktor,  den vita snön mot sjöbodarnas röda färger. Men lite nervösa var vi allt, med tanke på det väder som varit innan under veckan. Både 20 gradig kyla och snöstorm. Men på lördag morgon var det bara -5 och lätt snöfall, perfekt med andra ord. Det är klart att kallt blev det ju, eftersom det blåste lite från havet, men det är ju bara att klä på sig såna ggr. 
 
Vi hade marchaller hela vägen från vårt lilla kapell och genom hela byn. Många sjöbodar öppnade upp så man kunde gå in i dem och handla där, för överallt var det marknadssäljare. Inne i sjöbodarna, i vår bagarstuga bakades det, efter vägen stod det säljare och vår gamla, numera nedlagda affär var även den öppen för försäljning. Tomtar som gick omkring, den ena för att dela ut små godispåsar till alla barnen och den andra för att hälsa välkommen och önska god jul. 50 st godispåsar hade vi gjort iordning och allihopa gick åt. Jag vågar inte gissa hur många besökare vi hade men det var hundratals iallafall. 
 
Vi har fått väldigt bra respons för vår marknad och kommer att ha den även nästa år, samma tid den andra advent. Och naturligtvis mera välplanerad då. Nu har vi ju lite kött på benen och vet vad vi kunde gjort bättre. Jätte, jätte roligt var det iallafall. 
Det roliga med såna här tillställningar är ju att alla verkligen är med. Jag tror att det är kanon för hela byn, det har varit en otrolig sammstämning. Jag hoppas på att sammanhållningen i byn kommer att bli helt otrolig efter några till julmarknader. 
 
På söndag träffades vi igen, vi som hållit i lite trådar, uppe hos Peeter för att gå igenom dagen innan. Dricka lite glögg och bara surra bort några timmar. Mycket trevligt.

Kommentarer
Postat av: Nilla

oh va mysigt ..kul med bilder det är ngt magiskt med jul marknader...tur med vädret...ha det så bra

2012-12-13 @ 10:12:17
URL: http://fnilla.blogg.se
Postat av: Mia

Himmel vad mysigt!!! Där hade jag gärna varit *L*
Jag missar alla såna tillställningar, för jag jobbar ju alla helger i december, så trist...
Ha det gott, Cilla..

2012-12-13 @ 18:13:04
URL: http://www.matmia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0