Dan Andersson



Omkring tiggarn från Loussa, satt allt folket i en ring
Och kring lägerelden hörde de hans sång.
Och om bettlare och vägmän och om underbara ting,
och om sin längtan sjöng han hela natten lång:

"Det är något bortom bergen, bortom blommorna och sången,
det är något bakom stjärnor, bakom heta hjärtat mitt.
Hören - något går och viskar, går och lockar mig och beder:
Kom till oss, ty denna jorden den är icke riket ditt!

I somras när vi var på semester besökte vi ju Dalarna. Vi åkte upp till Skattlösberg och besökte där Loussa stugan.  Där bodde Dan Andersson under en tid, det var där hans första utgivna verk kom till.
Besöket i Skattlösberg var väldigt intressant.

I går kväll åkte Bosse och jag till Ullånger för en trubadurafton med Per Sörman. Han sjöng, spelade och berättade om Dan Anderssons liv. Han hade gitarr, dragspel och munspel. Använde sig av en hatt som han satte på när han skulle föreställa Dan Andersson.
Får ni möjlighet någon att lyssna på Per Sörman så gör det, jag rekomenderar verkligen det.

Han berättade ända från när Dan Andersson föddes 1888 och tills han dog 16 septemper 1920. Hur han som 14 åring åkte till Amerika för att kolla om ev invandring för hela familjen Andersson. Hur han senare kom till Göteborg där han arbetade som journalist, hans kärlek till Märta från Stockholm m.m

Ett strävsamt liv som så småningom efter hans död gav utdelning så han kunde försörja sin fru och sin dotter som han aldrig hann se.

Jag kommer säkert att återkomma till Dan Andersson här på bloggen för han fasinerar mig mer än jag kan säga



Kommentarer
Postat av: britten

Det lät jättetrevligt..vem fyller 50 ? har jag missat nåt ??

hälsa gulliga gumman från moster

2008-03-06 @ 10:56:02
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Nilla

Hej
Min mamma och hennes gubbe kör mycket dan.andersson låtar vid lägerelden när de har såna aktiveteter ..jag går och röker då tycker inte om det men det har blivit tjatigt..läser man texterna så går det an...må så gott

2008-03-06 @ 12:53:07
URL: http://fnilla.blogg.se
Postat av: Margaretha

En sån fantastiskt vacker liten stuga,och ja,jag älskar också Dan Andersson
Kram
Margaretha

2008-03-06 @ 20:17:46
URL: http://catfriend.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0