Bönhamn avsnitt 19

Resumé: Första gången berättades det om kapellet och om byn Bönhamn, jag har berättat om första huset på hö sida när du kommer in i Bönhamn, om sjöarna, om turridningen. Om andra huset på hö sida och vår fabrik. Andra huset på vänster sida Harry Sjöbergs, Edvin Näslunds och om ett relativt nytt hus och den drivande PD Näslunds hus.Jag har berättat om affärn o handlare Näslund. Och Verner Sjölanders första hus och det hus som alltså just nu är till salu. Jag har berättat om vårt hus och om Bergkvists hus. Och i ett inlägg berättade jag om skomakar Antons hus, och om B-O Näslunds hus. Så berättade jag om nuvarande systrarna Söderbloms hus. Och om Det fina vita huset. I förra avsnittet berättade jag om gubben Sjödins hus. Förra avsnittet var jag framme vid min svåger Palle och hans charmiga stuga, och  om min svärfars barndoms gård.

image201

Det här huset byggdes omkring 1870-80. Genom hörsägen har timret huggits på rotsidan och dragits på isen till Bönhamn. Farfar till Ingvar Nordin i Näsänget har byggt huset.

1907-1908 bodde Otto Nordlander med fru här. Han var då nygift med Jenny Nordström från Trysunda. De två träffades när Högbonden byggdes. Hon jobbade som kocka till gubbarna som byggde fyren. 1910-1912 flyttade de ut till Trysunda.

Till huset hörde även en ladugård som låg mellan nästa avsnitts hus och byns bagarstuga. Det är många som bott i detta huset. Efter 1930 någon gång köpte Sigvard Sandin huset men sålde huset till Sofia Nordin 1943-44,  Sofia dog jul/nyår 1944 och hennes dotter Ida Östman tog över stugan. Ida var gift med Pelle och bodde i Härnösand. Efter Pelles död åkte Ida till Bönhamn några gånger per år. Till slut sålde hon stugan till Sven-Erik Söderblom och hans fru Karin 1974. Karin Söderblom äger fortfarande stugan och tillbringar sommrarna i Bönhamn.

Sven-Erik Söderbloms pappa var född och uppvuxen i huset avsnitt 14
Karin Söderblom är född i Bönhamn och bodde som liten (vad jag förstått) som vi säger Nol i hamna (norra hamnen)

Kommentarer
Postat av: Nilla

God morgon på dej..Vad jag glad jag blev att du tittade in ...må så gott

2008-04-04 @ 07:47:07
URL: http://fnilla.blogg.se
Postat av: maria

Nästan alla hus i Bönhamn går i arv eller säljs till släktingar. De säljs till andra emellanåt men till slut så sluts cirkeln och en fd Bönhamnare blir ägare till huset igen!
Riktigt roligt att läsa för det betyder ju att Bönhamn är något alldeles speciellt som man återkommer till förr eller senare i livet!!!

Jag visste att det var något extra med Bönhamn! Jag vet inte varför jag skulle ha fastnat så för stället annars. Jag har aldrig varit där. Jag har aldrig träffat någon som varit där. Jag kände inte dig då. ÄNDÅ fastnade jag för stället bara genom att läsa om Högbonden i någon tidningsartikel!

Ha det så gott i ditt paradis.....hoppas du får lite vår idag....kram

2008-04-04 @ 07:51:59
URL: http://www.nightviolet.blogg.se
Postat av: Ulla

Hej!

Kul att läsa din blogg. Hör av dig om du vet något mer om Jenny och Otto nordlander. Det var min farmor och farfar. Vet inte så mycket, men Jenny dog i spanska sjukan på Trysunda, där hon är begravd, och efter vad jag hört flyttade farfar med åtminstone 5 småbarn till Bönhamn, där han skaffade hushållerska och sedan gifte sig med och dom fick några barn till. Pappa flyttade till Norrfällsviken där jag är född. Vet du mer, snälla du, hör av dig. Kuriosa: Pappa var 7 år när han drack komjölk första gången, på Trysunda fanns bara getter. Kanske inte det sämsta. Jag tror att dom senare flyttade till Mjällomslandet.

Hör av dig om du vet mer.

Hälsningar Ulla (med Jenny efter farmor)

2009-02-01 @ 19:24:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0