Kungliga regattan i Kata beach

Under tiden i Phuket var det den kungliga regattan. Vilka båtar!!


Det var segelbåtar i miljon kronorsklassen, katamaraner, trimaraner mycket tjusiga objekt.
På kvällarna kunde man se deras lanternor, mycket mysigt.
Men döm om vår förvåning när det på söndag morgon helt plötsligt låg en massa båtar på land...På lördag kväll var det oväder mycket regn och blåst. Det visade sig att många båtar som legat kvar efter regattans avslut, slitit sig och blåst upp på land. Hela stranden såg ut som ett slagfält



Så här såg det ut efter en del upprensande bland båtarna. En del båtar var så trasiga att de med grävskopans hjälp slog sönder den och körde bort delarna med lastbil. Tragiskt och man kan ju hoppas att de var ordentligt försäkrade.

Dagen efter blev vår sista dag i Kata beach. Som tur var bjöd den på strålande sol så en dag på stranden njöt vi av.  När vi låg där och lästa, solade och badade fick vi sällskap i solsängarna bredvid. En man som frågade om vi var från Sverige. Javisst svarade vi från Höga kusten. Nämen svarar han jag och min familj kommer från Domsjö i Örnsköldsvik. Döm om förvåningen då när vi talar om att vi bott x många år just där.
Vi pratar på med varandra och märker att vi har många bekanta och till och med från Solberg där jag gått alla mina nio år i grundskola har vi bekanta.  Mannen hade haft pizzeria i byn på 80-talet så där kan man ju verkligen snacka om att världen är liten.

Det blev en fin dag på stranden, en sån där som man längtar tillbaka till


Nu hade vi bara en kväll kvar i Kata och den tillbringade vi på vår absoluta favorit restaurang Cafe Opera. Där mötte vi några killar som verkligen kunde ta hand om sina gäster.
P-O Jensen ägare till MS Vindhem, en båtrestaurang i Sthlm och Peter Forbes och en kökschef som var otroligt service minded.
De serverade den absoluta bästa mat jag ätit på länge, kan varmt rekomendera deras krog för er som någon gång åker till Kata. Själv ska jag i sommar besöka MS vindhem den saken är klar.

Nu då vi hade enbart 3 dagar kvar i Thailand, bestämde vi oss för att dra oss upp mot Phukets flygplats, så vi riktade in oss på Nai jang, och det ångrar vi inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0