Karon beach vs Kata

På torsdag begav vi oss alltså mot Phuket ön och Karon beach. Det blev lite tidigare än vad vi hade tänkt. Målet hade varit för oss att från Ao nang åka till Phi Phi islands, men eftersom det regnade så mycket kändes det inte riktigt kul. Så vi bestämde oss för att åka buss till Karon. Det blev ju lite avslaget eftersom både Bosse och jag tycker om att färdas på vatten och det var ju så vi planerat, båt till phi phi och sedan därifrån båt över till Phuket, men som sagt i ösregn kändes inte det så jätte kul.
Så vi bokade bussbiljetter från Ao nang till Karon. Första etappen blev från Ao nang upp till Krabi stad, där fick vi sitta och vänta på busstationen i ca 1,5 timme. Men med trevligt sällskap går ju det bra. Från Krabi åkte vi sedan mot Phuket i minibuss. Det tog sin lilla tid men vid 17 tiden var vi framme. Bosse hade dagen innan inte känt sig så jätte fräsch och det visade sig att när vi var framme hade han feber och var ganska dålig.

Vi inspekterade hotellet, tog oss ner till stranden för att få någon mat i oss och hoppades på att bara han fick äta så skulle han kanske känns sig piggare sen.

Hotellet låg på ett berg, så för att komma ner till stranden var det en jätte trappa ner. Inga problem ner men lite jobbigare var det att gå upp.

På kvällen åkte vi in till Kata som ligger bara någon km från Karon. Där befann sig min syster med sin man som även han blivit sjuk. Bosse bet ihop och försökte få i sig lite mat och hoppades återigen att det skulle göra honom piggare.
Vi gick till en jätte mysig restaurang "Dinos" Där var servitörerna klädda som Flintas och hela restaurangen påminnde om Flintas. Borden var av sten och man satt på stenbänkar. Hela inredningen var ute, så man satt i en djungel, inget tak utan stjärnhimmeln ovanför, det var fantastiskt. Inne rann det bäckar och i bäckarna fanns det en massa fiskar, jätte mysigt.

Det blev ingen lång kväll. Bosse och jag var trötta efter resan från Ao nang och Britt var lite orolig för sin man som låg på hotellet sjuk.  Dagen efter visade det sig att Bosse var inte piggare utan tvärtom, han fick ligga kvar på hotellet medans jag och Britt tog en dag för oss själva. Det blev en dag på stranden, god lunch och lite shopping.
Dagen efter åkte min syster tillbaka till Sverige och vi bestämde oss för att återigen röra på oss men nu inte så långt. Bosse var fortfarande dålig och orken för att resa borta. Vi flyttade in till Kata, som jag tycker var mycket trevligare än Karon. Karon kändes lite skitigt, medans Kata var mera fräscht och vänligt.

Vi bestämde oss för Kata, hittade ett jätte fint hotell och blev kvar resten av tiden. Vi hyrde moped och åkte själva runt och tittade och kände oss för.

Eftersom monsunen gärna ville hänga kvar, så var det en del dagar med regn och mulet väder, men det finns så mycket att göra och se så det gick bra i allafall. En dag tog vi lokalbussen in till Phuket town, mycket intressant för Bosse som varit busschaufför. Väl där träffade vi en kille som för 300 bath (ca 70 kr) körde omkring oss för att visa oss.
Phuket wiew point

Alla apor som bodde där tyckte det var underbart när allt folk kom med en massa godsaker

Tempel i Phuket

Fjärilsmuseum

Det fanns så mycket att se bara i Phuket town. Men den absolut charmigaste donnan hittade vi på busstationen. Hon hade sin egen show, charmade alla. När många av oss svenskar som skulle åka bussen av henne beställde tex 2 st öl plockade hon käckt fram dem men la till en cola eller någon annan dricka, skrattade la huvudet på sned och med sin tandlösa mun skrattade hon och charmade så alla köpte även den där tredje burken. När vi åkte därifrån vinkade hon glatt adjö.

En dag åkte vi ner till Rawai, tyvärr så när vi hittade ett ställe vi ville stanna på så naturligtvis kom regnet, och inte lite regn heller. Till slut insåg vi att vi kan inte sitta här och vänta vi  måste ta oss tillbaka, så vi köpte regnrockar som vi kunde köra hem i. Väl hemma så slutar det naturligtvis att regna, så typiskt. Dagen efter gav vi oss ut igen. Nu åkte vi till Nai Harn och där fanns mycket att se. En helt underbar fyr, faktiskt mycket vackrare än vår Högbonde.

Underbar utsikt från toppen på fyren. De säger att solnedgången från denna utsikt ska vara enastående.
Helt underbar strand fanns också på Nai Harn, lite lagun känsla

Elefanter

Televerkare i cementstolpe...

Blev en lång blogg, men det är så mycket att fortfarande berätta. Nästa gång ska jag berätta om den kungliga regattan och vad som sen hände