Stormvarning

Jag vet varför det är stormvarning. Naturligtvis är det väl först o främst som de säger dessa meterologer, det är storm på väg och det föreligger en klass 2 varning. Men jag undrar jag...Min syster kommer på besök och då brukar det vara dåligt väder. Det är sant, så är det. Varje gång hon besökt mig här har det alltid varit dåligt väder, visserligen har det varit sommar då så regnet öst ner. Nu när hon då bestämmer sig för att komma under vintern då kommer snön att vräka ner. När ska jag någonsin få visa henne den vackraste sidan av Bönhamn?

Är det någon som inte har berörts av den fruktansvärda jordbävningen i Haiti? Förmodligen inte. Jag har tittat på tv och läst så mycket som möjligt och berörs fruktansvärt. Vad glad jag kan vara som bara behöver uppleva en liten snö storm i norrland.  Tänk vad vi har det bra, men så svårt det är många ggr att förstå, tänk att man måste bli påmind om det på detta sätt.

Men jag kan ju säga att jag känner en stor ödmjukhet och tacksamhet över att få arbeta för det jag gör. I lördags gick hela vår dagskassa till just Haiti. Jag kan inte vara på plats för att hjälpa till där, men jag kan iallafall göra allt jag kan för att sälja så mycket som möjligt, så att pengarna kan gå till Haiti. Så kändes det i fredags när vi gjorde butiken klar för öppning på lördag.

Här nedanför är ett urklipp från vår sida www.erikshjälpen.se

1,5 miljoner i dagskassor till Haiti
I lördags, 23 januari, sände Nyhetsmorgon i TV4 ett specialprogram, Hjälp Haiti. Programmet var startskottet för en insamling som görs tillsammans med 14 av FRII:S (Frivilligorganisationernas Insamlingsråd) organisationer, bland annat Erikshjälpen.

Second Hand-butiker skänker dagskassor
Alla Erikshjälpens 46 Second Hand-butiker skänkte lördagen den 23 januari sina dagskassor eller överskott till insamlingen för Haiti. Totalt blev summan 1,5 miljoner kronor.

Organisationer får dela
De 14 organisationerna som deltar i insamlingen är ActionAid, Erikshjälpen, Frälsningsarmén, Hoppets Stjärna, Läkarmissionen, Plan Sverige, PMU InterLife, Rädda Barnen, Röda Korset, Skandinaviska Barnmissionen, SOS-Barnbyar, Svenska FN-förbundet, Svenska kyrkan och Unicef Sverige. De insamlade pengarna fördelas mellan alla dessa organisationers hjälpverksamheter.

Erikshjälpen förmedlar 100 000 kronor via Tearfund, utöver de pengar som samlas in.

 

Gå gärna in på vår hemsida och läs mera om våra projekt och glöm inte att besöka våra butiker. Ni kan hitta en massa fina och roliga saker där och dessutom gör ju era pengar som ni spenderar där, nytta för en massa människor. Kan det bli roligare att handla?  Erikshjälpen ger liv åt barns drömmar.


Kommentarer
Postat av: Mia

Ett jättefint initiativ, det där!!

2010-01-30 @ 10:46:37
URL: http://matmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0