Tripp

Fick en släng av nostalgi tripp. Vi tog fyrhjulingen och tog en sväng in i skogen och helt plötsligt flyttades jag tillbaka till min barndom.
Vi hade visserligen ingen fyrhjuling, men det var just känslan att vara inne i skogen i denna verkliga vinter.

Jag kom ihåg hur jag under skollov och lediga dagar kunde ta på mig skidorna för att göra upp egna spår, inne i skogen och långt upp i bergen. Där lekte jag för mig själv att jag var en mycket duktig skidåkerska.  Hur jag vann alla lopp, och hur alla ville vara med just mig.  Verkligheten såg ofta väldigt annorlunda ut för mig som bodde långt ut på landet, alltför ofta väldigt ensam.

När det var sportlov åkte jag väldigt ofta på läger. De anordnades av kyrkan som familjen var ansluten till och det var ofta resor till fjällen för att åka slalom och skidor. Jag hoppas att dagens församlingar fortfarande ordnar såna läger för ungdomarna, det var verkligen nåt att se fram emot.

På skolan 2 mil bort var det ofta samma sak. Under låg och mellan stadiet hatade jag rasterna. Ensam och utstött. Det var mer än en gång som jag fick mig en hård snöboll i ryggen. Tack o lov blev min skol tillvaro mycket drägligare när jag kom upp i högstadiet.

Jag har funderat på detta ganska ofta. Men jag tror att många ggr så startar mobbing pga avundsjuka. Nu hade väl inte jag så mycket att vara avundsjuk så för mig var det nog åt andra hållet. Jag var ju lite udda eftersom jag kom från en djupt religös familj. På den tiden var det syndigt att sminka sig, örhängen, bio jag allt var världsligt. Att gå på skoldiscon var inte att tänka på så naturligtvis blev man "udda" och ett tacksamt föremål för just det där med mobbing.  Det där var dagen tankar kring min nostalgi.

För övrigt så tog vi även en promenad ner till vattnet och jag berättade ju sist om hur isen låg. Nu gör den inte det längre och det visar ju också hur havet fungerar.


Nu har min lediga söndag hunnit försvinna halvvägs så nu är det faktiskt soffan och en god bok som gäller resten av dan. Hoppas ni nu tar vara på tiden och gör det absolut bästa av den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0