Mera Thailand

Dagarna gick så fort på semestern, men så är det väl alltid när man njuter och har trevligt. Både första och andra dagen latade vi oss, någon speciell jetleg kände vi inte av men jag tror och förstår nu i efterhand att det är både mycket lättare att åka dit än hem pga flera olika orsaker.  Flyget lyfte ju från Sverige kl 16 efter god middag och bra film var man ju ganska trötta. Jag hade ju dessutom tandvärk och hade precis börjat äta penicillin så sova det kunde jag, visserligen av o till men det blev ju några timmar. När vi landat och kommit oss till hotellet tog ju nyfiken över och sova var det sista man ville.
När vi däremot åkte hem fick vi kliva upp kl 0530, då var kl 2330 här hemma. När vi landade 1520 hade vi inte sovit många timmar, man åkte ju mot ljuset och jag har svårt att sova när ljuset finns hela tiden. Att gå o lägga sig när man kommit fram till syrran var inget alternativ, då handlade det om att vända dygnet. Klockan 2130 däckade jag dock men vaknade utsövd och pigg kl 0330...men en liten insomningstablett fick mig att sova till 0830.

På tisdagen där nere åkte vi ut till James Bond island. en fantastisk utflykt, men det var inte själva ön som var fantastisk.
Vi blev hämtade av vår guide på morgonen. Åkte några mil till en stad som heter pang nga därifrån åkte vi long tail boat genom träsk och flod med växande mangrove träd.



Dessa mangrove träd är väl helt fantastiska?



Så var vi då till slut framme. Men jag måste säga att resan var det mest fantastiska. Själva ön var inte mycket att se.  Och tyvärr så förstördes den ännu mera av dessa marknadssäljare som slet och drog i en. Madam hit och madam dit...





Vi fortsätter båtfärden till en muslimsk fiskeby på ön Koh Pan Yii. Byn har ca 1300 invånare och är byggd på pålar ute i vattnet. Vår guide berättar att dessa muslimer en gång kom från Indonesien men var inte välkomna och därför byggde de sina hem ute i vattnet. I dag är det alltså en ganska stor by och man inser att någon större fattigdom det är det inte direkt tal om. Turismen flödar och restaurangen är bland de finaste jag sett, toaletten fick pris som världens finaste toalett 2008.









Efter båtturen fick vi sätta oss i bilen för vidare färd till monkey cave temple.



Tjusiga vattenfall fick vi också uppleva innan denna dagen var till ände och vi var hemma på vårt hotel igen.





Snacka om underbar natur. Thailand har allt!! Känns som om det här var både lite natur och kultur.  Dax för er alla att fundera över resten, det kommer mera, jag lovar

Kommentarer
Postat av: Christer

Kul att få se bilder från er semester. Tittar gärna på fler foton!

2009-12-01 @ 21:57:06
URL: http://thailandscherloff.blogg.se/
Postat av: Beffa

Åh vad mysigt ni verkar ha haft det!! Jag vill också uppleva thailand.

Jockes chef åker dit varje år och har alltid så härliga berättelser om upplevelser med sig hem!

verkar vara ett fantastiskt ställe!

2009-12-01 @ 23:32:01
URL: http://beffa.blogg.se/
Postat av: Inger

Jo det är fint..fin natur, härliga bad. vänliga människor..mycket god mat..Kan inte förstå i förra inlägget att ni inte fick någon bra frukost..Det måste nog bero på vilket hotell ni bodde på..



Ja det finns mycket att se..och uppleva..man är sugen när man kommer hem att åka tillbaka..Men sedan svalnar det av lite..tyckte vi..iaf efter Tsunami,,Härligt att resan var lyckad..kramen.,.

2009-12-01 @ 23:32:53
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Boktips : Jennie Dielemans "Välkommen till paradiset"

2009-12-02 @ 09:10:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0