Högbonden 100 år

I går var det 100 års jubileum för Högbondens fyr.  Egentligen fyller fyren inte år förrän den 18:e oktober. Det är en mycket intressant ö och med ett stort historiskt minne.

Under slutet av 1800 talet  ökade sjöfarten utmed norrlandskusten.  1871 startades fyren i Skag och 1860 startades fyren på Lungö däremellan fanns ingen fyr. Sjöfartsverket menade att Höga kusten var lätt navigerat pga väldigt djupt vatten och mycket synliga berg. De fartyg som åkte emmellan visste bättre för det är väldigt svår navigerat pga av att dimman som lägger sig ibland blir många ggr så tät att alla landmärken döljs.

Den 13 juni 1902 gick ångfartyget Piteå på grund på Högbondens östra skär. Och den grundstötningen gynnade en gammal lotskapten som kunde argumentera med Lotsstyrelsen om att bygga en fyr på stället.
1907 togs till slut ett beslut om att bygga en ny fyrplats.

Mycket arbete blev det och jag har en känsla av att det inte var alltför lätt arbetat. 61 m ö h ståtar idag fyren och det finns bara en fyr som står högre i Sverige.

Det byggdes bostadshus som skulle rymma 3 personer med familjer. Första fyrmästaren hette Per Olof Sjöstedt och fyrvkataren hette August Ström. Den siste fyrvaktaren som bodde på ön var min svärfar Verner Sjölander, han var kvar på ön fram 1964.

Högbonden ligger ytterst i kustbandet och är väldigt oskyddat  när vindarna tar i. Vattnet är också mycket djupt runtom vilket ger en kraftig sjöhävning. Under vår och  höst när isen låg kunde man många ggr inte komma varken till eller från ön under flera veckor. Självförsörjning var därför ett måste. Att äta måsägg och till och med måsungar var därför ganska vanligt.

Idag sköts fyren helt automatiskt och sjöfartsverkets folk kommer bara ut för underhåll.
Men en dag under året 2003 klev Kajsa Åberg i land och hon har tillsammans med sin man Owe tagit till vara på Högbondens alla intressen.  Idag finns ett jätte fint museum i källaren på ön och jag kan säga att jag förstår att Kajsa har svårt att slita sig från ön, det är så vansinnigt mysigt på denna ö. Har ni aldrig varit där rekommenderar jag verkligen er att åka dit det är en upplevelse och boka gärna för att bo kvar där




Till nästa sommar måste ni besöka Högbonden!!

Kommentarer
Postat av: zaq

Självklart!

Jag håller på att pricka av mina Ogjorda äventyr och att övernatta på Högbonden finns på min lista!



Fina bilder som vanligt och bra berättat, kul-kul!

2009-08-16 @ 13:52:02
URL: http://zaq.blogg.se/
Postat av: big sis

Ja jag håller med Zag

2009-08-16 @ 15:39:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0