Bönhamn avsnitt 25

Resumé: Första gången berättades det om kapellet och om byn Bönhamn.  Jag har berättat om första huset på hö sida när du kommer in i Bönhamn, om sjöarna, om turridningen. Om andra huset på hö sida och vår fabrik. Andra huset på vänster sida Harry Sjöbergs, Edvin Näslunds och om ett relativt nytt hus och den drivande PD Näslunds hus.

Jag har berättat om affärn o handlare Näslund. Och Verner Sjölanders första hus och det hus som alltså just nu är till salu. Jag har berättat om vårt hus och om Bergkvists hus. I ett inlägg berättade jag om skomakar Antons hus, och om B-O Näslunds hus. Så berättade jag om nuvarande systrarna Söderbloms hus. Och om Det fina vita huset. I ett avsnittet berättade jag om gubben Sjödins hus.  Min svåger Palle och hans charmiga stuga, om svärfars barndoms gård. Söderbloms , Holmbergs,Lundins,Konsulns bagarstuga och konsulns egna gård. Sist försökte jag berätta om Ernst Sjölanders gård.



Det här huset byggdes ca 1942-43 av Fridolf Nordlander gift med Irene Östman
Fridolf var son till Konsuln och konsulinnan (avsnitt 23)  Fridolf och Irene drev jordbruket efter föräldrarna.

Varje år hade de djuren borta vid sjöarna. När det var dax för att åka dit kopplade Fridolf  vagnen på traktorn och de åkte iväg, han, Irene och katten Malte. Katten satt alltid längst bak på kärran och tittade förnöjsamt. Under tiden som Fridolf och Irene tog hand om djuren sprang  Ma lte omkring och jagade. När så det var dax att åka hem var inte alltid Malte på plats, då fick han gå hem och då kunde de andra byborna se honom komma lunkande in i byn efter några timmar.  Men Malte var en katt som hörde när Husse startade sin gamla Grålle, då kom Alltid Malte springande för att inte missa sin husses avfärd till sommar betet. Irene satt alltid längst fram på kärran och Malte alltid längst bak för att inspektera läget.

Fridolf och Irene fick 5 barn. En av dem renoverar just nu Konsulns gård  (avsnitt 23), en dotter tog över huset i avsnitt 16. I dag har en dotter till Fridolf precis flyttat tillbaka till Bönhamn och bor nu på gården, den tredje dottern är också hemma så ofta hon kan och den andre sonen kommer också till Bönhamn nu o då.  Ingen som bott i Bönhamn kan nog avstå från denna vackra by.

Kommentarer
Postat av: Inger

Hmm, fint hus det oxå...

Vilken härlig promenad du beskrivet i tidigae inlägg,,hua, tänk om du möter en björn., hihi,,nej, jag skojar,, underbart med dessa promenader,,härligt att ha så när till dem..

Sedan detta med bilar,,ja det är aldrig kul när det börja bli småfel,,och sedan står man där när man minst anar det,.,sedan att inte kunna åka kommunalt..Förstår att det är frustrerande..

sedan att det kostar pengar att laga eländet,,eller köpa nytt,,,Men se dig omkring i din närmiljö,, du får försöka att inhämta lite kraft från det.. Hoppas det ordnar sig för dig...ha en fin helg,,kram

2008-10-25 @ 11:52:30
URL: http://ingeremksson.blogg.se/
Postat av: Mia

Bönhamn har nog en dragningskraft man sällan ser på andra ställen...inte konstigt så vackert som det är...

Men du! Vad har hänt med bilen? Fy attan så trist när det inte funkar som man vill, kan förstå att du är arg och ledsen :/ Jag hoppas verkligen att det löser sig!

Kommer inte in på Brittens blogg längre, ens för att titta...det krävs tydligen lösenord men du kan väl hälsa henne så gott??

2008-10-26 @ 08:17:57
URL: http://matmia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0