Inför Advent.

Vaknade av mig själv klockan 4 i morse.  Klar vaken och fruktansvärt ont i magen.   Vilket tråk, jag avskyr att vakna den tiden och vara klarvaken och jag avskyr ännu mera att vakna för att ha ont.  Klev upp, kom in i köket och tittade ut genom fönstret, Å vilken glädje!!!! Det snöade ute! Stora stora flingor, så vackert allting var och vilken tur att jag vaknade så att jag fick se hur vackert allting var tänkte jag och trodde säkert att när jag nästa gång kliver upp är säkert allting borta.

Fel hade jag. Snön ligger fortfarande kvar och det har idag varit några minus grader, en riktig vinter dag med andra ord.  Hade ju tänkt fixa lite advent, men idag var ingen bra dag för det, min mage har hängt med hela dagen.  Jag har varit ut och plockat ihop lite gran ris för att pynta  ute med.  I år har vi ju en balkong och där har jag tänkt ha en gran girlang med en ljus kedja.  Och apropå ljuskedjor,  detta vackra som man gärna vill ha men det är ju likadant varje år.  Vem tusan är det egentligen som plockar in det efter julen?  Det är ett himla trassel varje gång och alltid är det ju nån lampa som inte fungerar.

Att pynta inför advent är min grej.  Både ute och inne. Advent är ju bästa tiden tycker jag, det händer nåt varje vecka.  Hos många är det mannen som ska ordna ljusen ute, men här är det jag som gör det, det har bara blivit så.  Förmodligen för att jag alltid gjort det innan jag träffade Bosse, jag har bara fortsatt. Och eftersom han reser mycket är det ju aldrig säkert att han är hemma när det är dax och sen får jag ju det som jag vill ha det om jag gör det själv. Men jag orkade inte mera än att hämta lite ris resten får jag försöka dona med i morgon.

Måste ju även leta rätt på min advents saga, den skrev jag förra året som en adventskalender på min blogg så många har ju redan läst den, men jag har många nya läsare och om jag inte skriver den här vem ska jag då berätta den för i år? Barnen är ju vuxna?? Så klart vi ska ha en advents saga!!


Nu ska jag gå runt och hälsa på i lite bloggande, må så gott alla tills vi hörs igen

Vet inte vad som händer men kroppen protesterar av någon anledning, ska nog bara ta det lugnt i kväll.

Kommentarer
Postat av: Margaretha

Mmmm advent längtar jag efter.....

Recept på lammgrytan e lite svårt eftersom jag nästan aldrig har något att gå efter själv...

Men jag köpte ganska stora skivor av gårdslamm från Gottland... Brynte domn med peppar o salt... la i en stor gryta tillsammans med hackad vitlök o gullök....halverade morrötter....rosmarin , salvia och lagerblad....

Hällde på krossade tomater och rött vin till det täckte...

Sedan har det kokat i två timmar...

Det blev supergott och mört....

Kram

Margaretha

2008-11-26 @ 20:11:34
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: Lillemor

jag e snart klar med julpyntandet.. ska också sätta upp ute. men jag har tur. jag sätter upp,och pierre plockar ner det. hahaha då blir det i ordning och allt rätt sen när jag ska ta upp det nästa år. annars hade jag nog fått köpa nytt varje år. och det går ju inte. vad otroligt mysigt att ni har lite snö. här e det 9 plus och slabbig lera. skit trist. ha en bra helg

2008-11-27 @ 11:57:17
URL: http://www.fibrolillemor.wordpress.com
Postat av: Stintan

Härligt!



Det är också det roligaste jag gör under året. Och att få sätta upp nya gardiner och sedan gå ut och kika på dem utifrån...men ..bara så himla kul att se att det blev fint i fönstren..det är jätteviktigt för mig! Men jag håller med dig. Tomtar och sånt det ska man inte ta fram till första Advent. Det blir strax före jul.



Min dotter kommer hem den 20:e så den 21:a får vi fixa det. Den 23:e kommer resten av gänget! Säkert med buller och bång. Jag har ju 4 barnbarn. Åhhh..vad jag längtar efter dem! Särskilt de som bor nere i Sundsvall för det var ett tag sedan jag träffade dem. Fast vi pratar ofta i telefon. Vi kommer att vara 11 personer under några dagar. En del åker på juldagen, andra på annandagen och dotra hon stannar ett tag till. Jag vet inte hur länge än..men jag hoppas på ett bra tag. Men jag antar att hon ska hem till Linköping till nyår.



Här lyser solen nu på snön..det är bara sååå vackert!!

kramen från Stintan

2008-11-28 @ 09:39:36
URL: http://silfverstinta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0