Bönhamn avsnitt 16

Resumé: Första gången berättades det om kapellet och om byn Bönhamn, jag har berättat om första huset på hö sida när du kommer in i Bönhamn, om sjöarna, om turridningen. Om andra huset på hö sida och vår fabrik. Andra huset på vänster sida Harry Sjöbergs, Edvin Näslunds och om ett relativt nytt hus och den drivande PD Näslunds hus.Jag har berättat om affärn o handlare Näslund. Och Verner Sjölanders första hus och det hus som alltså just nu är till salu. Jag har berättat om vårt hus och om Bergkvists hus. Och i ett inlägg berättade jag om skomakar Antons hus, och om B-O Näslunds hus. Så berättade jag om nuvarande systrarna Söderbloms hus. Och om Det fina vita huset.



image155

Det här huset byggdes 1907 av Johan Sjödins far. Här bodde de tillsammans till Fadern dog 1940. Johan sjödin bodde kvar i huset som ung karl hela sitt liv, han dog 1978.  Det sista året fick han bo hos en familj här i Bönhamn som tog hand om honom.

När han dog efterlämnade han huset till familjen. Ena dottern och hennes familj köpte huset med tillhörande sjöbod. I dag är också dottern död men hennes barn har kvar huset och finns av och till här i Bönhamn på somrarna.

Det har berättats för mig att denne Johan Sjödin var en man med glimten i ögat. När en kvinna i byn en dag hade frågat honom om hur han trodde livet skulle varit om de två hade bott ihop istället för att bo ensamma, hade han tittat på henne och svarat "stryk varenda dag".

Den kvinnan och huset hon bodde i berättar jag om i nästan avsnitt.





Kommentarer
Postat av: Cissi

Ville bara säga att jag med stort intresse läser dina Bönhamnsavsnitt. Börjar känna mig lite hemma.. :o)
Önskar dig en trevlig helg!
Kramar

2008-03-14 @ 14:22:45
URL: http://cissilina.blogg.se
Postat av: Kerstin

Det huset är verkligen vackert också! Tror jag kommenterat alla hus vid det här laget, som vackra... hahaha...Men faktum är att jag tycker varenda hus du visat är så vackra! Intressant historia också! Ha en fin helg! Kram

2008-03-14 @ 14:32:16
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: maria

DET huset skulle jag vilja ha...så mysigt! Synd att det bara används på somrarna.

Ha en mysig kväll Cilla. Det ska jag ha!!!
kram på dig....

2008-03-14 @ 17:32:03
URL: http://nightviolet.blogg.se
Postat av: Inger

åhh, vad härligt det ser ut..

Vet du, jag tror att jag har varit i Bönhamn, 1999. Vi var i Härnösand då och åkte runt lite..
Jag måste titta på fotografier och kolla...
Ha en fin helg!
kram

2008-03-14 @ 19:59:07
URL: http://IngerEmKsson.blogg.se
Postat av: Millapilla

åh
jag instämmer alla hus är vackra...synd att detta bara är sommarboende...Tack för din Bönhamshistoria.Ha en bra kväll.KRAM

Postat av: Mia

Oh, vilket gulligt litet hus! Och vilken spjuver han var ;-)

2008-03-15 @ 08:13:55
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Margaretha

Så himla vackra hus du har i din närhet....Njut !!
Och tack för att du delar med dig :)
Ha en fin lördag
Margaretha

2008-03-15 @ 09:40:51
URL: http://catfriend.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0