Bönhamn avsnitt 13

Resumé: Första gången berättades det om kapellet och om byn Bönhamn, jag har berättat om första huset på hö sida när du kommer in i Bönhamn, om sjöarna, om turridningen. Om andra huset på hö sida och vår fabrik. Andra huset på vänster sida Harry Sjöbergs, Edvin Näslunds och om ett relativt nytt hus och den drivande PD Näslunds hus.Jag har berättat om affärn o handlare Näslund. Och Verner Sjölanders första hus och det hus som alltså just nu är till salu. Jag har berättat om vårt hus och om Bergkvists hus. Och i förra inlägget berättade jag om skomakar Antons hus.

image128



Till det här huset kommer man om vid Bergkvist och skomakar Antons hus viker av åt höger. Efter den här vägen kommer man även ut till "Grundhällan" o båthamnen.

Det här huset  är ett av de äldre husen i byn.  Ägs i dag av Bengt-Olov Näslund som även äger 2 sjöbodar och en loge bredvid. Bengt-Olov driver "Arnes sjöbod" en restaurang/kiosk på sommrarna. Huset och logen hyrs ut på somrarna (logen är inredd).
Det är byggt 1874 av Bengt-Olovs farfars far. Han drev den första handelsboden här i en av sjöbodarna.





Kommentarer
Postat av: Mia

Jag tror att det vad där vi var och åt en gång, för länge sen. Vi bodde i Docksta, hos "Ingrid" på hennes vandrarhem eller om man vill kalla det hotell, det låg mitt inne i Docksta och hennes matställe var välbesökt av långtradarchaffisar, varav en var min dåvarande sambo.

2008-03-02 @ 15:48:45
URL: http://www,matmia.blogg.se
Postat av: Mia

Har förresten skickat mejl ang fröerna, så nu hoppas jag dom kommer i veckan, annars är det nästan för sent för vissa att sås...Håll tummarna!

2008-03-02 @ 18:01:47
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: Kerstin

Ang det du skrev hos mig:Ja tänk hur många gånger själva längtan var en glädjegrej i sig och sen den totala lyckan när man väl fick det man önskat så mycket! Precis som du har jag lärt mina barn att inte tro lyckan sitter i saker och inte få allt ögonaböj... Jag facineras av platsen där du bor, den är magiskt vacker! Så glad för bilderna du lägger ut så man får njuta av dina vyer därbortifrån! Kram på dig/Kerstin

2008-03-02 @ 19:38:04
URL: http://tankeverkstaden.blogg.se
Postat av: Nilla

Hejsan...ja nu är helgen snart slut och dags för en ny jobbvecka..mmm apelsiner är gott och nyttigt...må så gott

2008-03-02 @ 20:00:47
URL: http://fnilla.blogg.se
Postat av: Inger

Men får man lite mat, så brukar det ofta vara gott..
då får man njuta dubbelt upp istället..
Härligt bara med fin miljö..
Kram

2008-03-02 @ 21:02:24
URL: http://IngerEmksson.blogg.se
Postat av: Lillemor

hej gumman. hur e det annars? helgen varit bra??
du!..du måste ju skriva en bok om bönhamn givetvis!! det e ju bara att skriva ut alla 13 sidor
hittills. lägga till resten.. så har du värsta turist boken.kommer sälja som smör. gör det nu.. på riktigt..!!!
det är u bra skrivet som sjutton. och personligt också samtidigt med historian.. och bra bilder gör det nu.. leta upp ett förlag..
massa kramar

2008-03-02 @ 21:11:21
Postat av: maria

Ja, jag håller med Lillemor!
Jag skickade ju efter alla broschyrer om höga kusten och Bönhamn men ingen av de är mer lockande än din!!! Din har ju en personlig prägel också.

Jag köper boken!!!

Jag hade spanat in Näslunds sjöbodar som övernattningsallternativ tidigare, Högbonde verkade lite otillgängligt, jag vet inte....?!
Vart bor vi bäst tycker du Cilla?

2008-03-03 @ 10:06:44
URL: http://nightviolet.blogg.se
Postat av: Millapilla

Ja ,jag håller med Lillemor och Maria . Skriv en bok om Bönhamn. Jätteskoj att följa med i berättelserna! Ha en bra dag:Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0