Det är nåt stort på gång!!

Ja visst i lilla Örnsköldsvik händer nu.  I morgon börjar det!!

CURLING EM!!!      

Fattar ni? Det är hur stort som helst. I många länder tex Kanada och Scottland är curlingen hur stort som helst.

I morgon börjar det med en stor invigning på stora torget i stan. Klockan 16 närmare bestämt och gissa vem som kommer att vara där?? Ja naturligtvis, jag ska vara med på ALLT!!

Oturligtvis måste jag ju jobba lite grann också under veckan men jag tror jag planerat in så jag ska kunna se de viktigaste matcherna. Det är ju lite svårt att veta nu när de viktigaste matcherna är men jag menar Sveriges matcher alltså.  Detta evangemang visas också på tv sportkanalerna och eurosport kommer att sända.

 

Några fakta om Curling EM 2008, 6-13 December

- Över 30 deltagande nationer från hela Europa
- Över 50 deltagande lag
- Delegater från hela världen deltar i WCF möten under tävlingen
- Ca: 600 aktiva, ledare och delegater.
- Totalt ca: 6.000 gästnätter
- Direktsänds i SVT, Eurosport och via Webb-TV
- Spelas i Swedbank Arena och Skyttishallen

     

Saknar sporten otroligt i mitt liv, min största dröm är nog att kunna spela curling en dag igen. Men framtill dess får jag väl vara en drömmare och nöjd med att kunna titta på andra som spelar.
Om inte får jag väl vara nöjd med de medaljer jag trots allt hann ta!

***********************************************************************************************************************************


Vad är Curling?

Curling är en lagsport där de tävlande turas om att skjuta iväg en handtagsförsedd granitsten mot en måltavla målad på isen, kallad boet. Boet är 12 fot (cirka 3,6 meter) i diameter. Två andra spelare i laget sopar framför stenen med kvastar och lagets fjärde medlem, kallad skipper eller lagkapten, står vid boet och vägleder de andra. Lagkaptenen läser isen, lägger upp taktiken för laget och ger ofta även instruktioner för sopningen. Med sopningen påverkas stenens friktion mot isen och därigenom hur långt stenen glider och hur kraftigt den vrider sig eller curlar. Vanliga uppgifter i curling är att lägga in en sten i boet, lägga upp en gard som hinder för andra stenar, slå ut en liggande sten eller att vicka genom att träffa en liggande sten så att slagstenens bana ändras. Varje lagmedlem har två stenar. Det är alltså 8 stenar per lag eller totalt 16 stenar som spelas i varje omgång. Poäng räknas för varje sten i boet som ligger närmare centrum, tee, än motståndarens bästa sten efter avslutad spelomgång. En match omfattar vanligen åtta eller tio spelomgångar. Om matchen därefter är oavgjord spelas vanligen en extraomgång.


 

Curling är en gentlemannasport med uttalade moment av taktik och precision. Ibland liknas curling vid schack på is, med skillnaden att det också innebär en teknisk svårighet att placera sin sten där man önskar. Att ha sista stenen i en omgång är en stor fördel, och om man vinner en omgång går fördelen av sista sten automatiskt över till det andra laget. När man har sista sten vill man därför utnyttja detta till att ta så många poäng som möjligt, samtidigt som man vill minimera tappet när motståndare har sista sten, eller om möjligt stjäla genom att ta poäng fastän motståndaren har sista stenen. Isen är vanligtvis inte perfekt och hur mycket en sten curlar vid olika farter kan variera över banan, liksom den fart som behövs till olika uppgifter. En viktig uppgift för varje lag är därför att läsa isen och att utnyttja denna kunskap till sin fördel.


 

Curling spelades ursprungligen utomhus på naturis. De speciella curlinghallar som byggts på senare år med speciellt lagd is har möjliggjort spel med betydligt högre precision. Curling kan spelas både offensivt och defensivt. Med offensivt spel menas vanligen spel med många stenar i spel och många garder framför boet. Vid defensivt spel siktar man på att slå ut motståndarens stenar ur boet samt att hålla området framför boet fritt från garder, vilket är stenar framför boet. För att uppmuntra mer offensivt spel infördes den fria gardzonsregeln, som innebär att man inte får slå ut motståndarnas stenar framför boet med lagets två första stenar i varje omgång. Om motståndarstenarna befinner sig inuti boet får de dock slås bort. Genom denna regel har varje lag möjlighet att lägga upp minst två garder framför boet innan motståndaren får slå bort dessa.

Kolla nu efter curlingen på tv, det börjar på lördag kl 0800 och då är jag på plats, för då spelar Sverige!!


Kommentarer
Postat av: Kiina

Ska verkligen bli kul med curling-em. Hade oxå tänkt försöka titta på några matcher under veckan. Vi kanske kan sammanstråla någon dag????

2008-12-04 @ 14:29:09
Postat av: Cissi

Själv har jag aldrig förtått det där med curling... Fast det beror nog mest på att det visas så lite av det på TV. Vad jag förstår så handlar det mycket om pressision, och det gillar jag!

Kram

2008-12-04 @ 20:07:35
URL: http://cissilina.blogg.se/
Postat av: soffie

å vad mycket bra info om curlinen som jag ej hade en aning om,

vad roligt att det är em härifrån Sverige hade ingen aning om det,

ha en bra kväll

2008-12-04 @ 20:15:08
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: sara liten

Jag tycker att det coolaste är att du har vunnit sm. jag brukar skryta lite om dej :)

2008-12-04 @ 21:21:42
URL: http://invincible.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0