24 December



Julafton med hindrande julgransljus. - Nedräkningen är slut, och det kan inte bli bättre! Glatt kryper han ur bädden och ropar på Gumman, som kommer och hjälper honom med kläderna. Han kråmar sig framför henne och hon tycker, att hon har en rasande stilige make. ( I hemlighet tycker hennes man det också!)

När så allt är färdigt lindar Gumman kärvänligt armarna om Tomtens hals och skaldar högtidligt: "Du min lille Gubbe ska en nöt få att knäcka, en överraskning stor, som länge ska räcka....Min gåva tilldig jag vill ge, -vi som är två ska bli tre...."

Så smiter Gumman ut och lämnar kvar sin handfallne make. Ett lyckligt leende breder långsamt ut sig över skägget. "Jag tror bestämt att jag ska bli Tomtefar!" säger han rörd till julbocken. Han står länge och ser ut i fjärran och vad han tänker på vet bara han själv.

När Tomten fram emot kvällningen ger sig iväg ut i månskenet med sin säck och sin lykta, är det med extra spänst i stegen. Han går för att sprida glädje i hus och hem. "Finns här några snälla barn?"

En annan julnatt för länge länge sedan, i ett främmande land, handlade det också om ett barn. Det är därför man firar jul egentligen Men det är en annan historia.....
-Kanske berättar jag den för dig en annan gång.

Från mig till Er alla en riktigt God Jul!!


Kommentarer
Postat av: Lillemor Lindqvist

Goood Juuul!

2008-12-24 @ 11:54:25
URL: http://www.fibrolillemor.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0