19 December



Varje morgon när Tomten vaknar, så har redan Gumman varit på benen ett bra tag. Du undrar kanske vad hon gör om dagarna? Det ska jag säga dig, att om någon har fullt upp, så är det hon! För du vet väl att bakom varje framgångsrik man står det en duktig kvinna!

Idag bestämmer sig Tomten för att göra julgodis, vilket är ett roligt pyssel.
"Gumman lilla, om jag hjälper dig att nysta garnet, så kan du väl hålla mig sällskap vid knäckgrytan?"
"Det gör jag gärna utan gentjänst" , svarar hon glatt. Förra gången hon fick "hjälp" med garnnystning hade han nämligen tappat hela härvan och det blev, milt sagt, lite tokigt. Den enda som uppskattat det var Lusse - och det var väldigt nära att Gumman blev "kärring"

"Om du plockar fram ingredienserna, så gör jag knäcksmeten", säger Tomten energiskt. Han rör i grytan för att inget skall brännas vid och Gumman placerar ut knäckformar på en bricka . Smör, socker, sirap, grädd och mandel, oj, så mycket gott! Tandtrollen gnuggar händerna......
Till sist gör de ischoklad.
"Allra godast är ändå knäcken", tycker Gumman och låter en knäckbit njutningsfullt smälta i munnen.
"Just det", myser Tomten och ger henne en smällkyss på den knäcksmetiga munnen. "Det har du alldeles rätt i, knäcken är allra godast!"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0