Bönhamn avsnitt 23

Resumé: Första gången berättades det om kapellet och om byn Bönhamn.  Jag har berättat om första huset på hö sida när du kommer in i Bönhamn, om sjöarna, om turridningen. Om andra huset på hö sida och vår fabrik. Andra huset på vänster sida Harry Sjöbergs, Edvin Näslunds och om ett relativt nytt hus och den drivande PD Näslunds hus.
Jag har berättat om affärn o handlare Näslund. Och Verner Sjölanders första hus och det hus som alltså just nu är till salu. Jag har berättat om vårt hus och om Bergkvists hus. I ett inlägg berättade jag om skomakar Antons hus, och om B-O Näslunds hus. Så berättade jag om nuvarande systrarna Söderbloms hus. Och om Det fina vita huset. I ett avsnittet berättade jag om gubben Sjödins hus.  Min svåger Palle och hans charmiga stuga, om svärfars barndoms gård. Söderbloms , Holmbergs,Lundins,Konsulns bagarstuga.

image237

Det här var alltså Konsuln och konsulinnans hus som de byggde någon gång mellan 1920-25.
När Konsulinnan dog 1949 såldes gården till familjen Karlsson-Gädda.  Förra sommaren såldes gården återigen och nu till Konsulns sonson. Rune Nordlander äger numera huset och i skrivande stund renoveras kåken för fullt. Den skall återigen få se ut som den gjorde på den tiden Erik och Margareta Nordlander ägde huset.
image238
image239

Vad tror ni? Jag gissar att kåken kommer att bli otroligt charmig.

Kommentarer
Postat av: maria

Åh...de fönstren vill jag ha!!!! Snyggt!!

2008-04-28 @ 20:03:42
URL: http://www.nightviolet.blogg.se
Postat av: Mia

Säger bara: OJ! Det kommer att bli jättefint, tror jag!

2008-04-28 @ 20:05:19
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: big sis

Ja jag också vill ha dom fönsterna...vi behöver byta i holmträsk.....

2008-04-29 @ 07:41:40
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Lillemor

åå vad snyggt. sånt hus vill jag med ha!! nu gjorde du mig lite avis minsann. attans att du inte e bra. hoppas doktorn har några mirakelgrejjer !! massa kram!

2008-04-29 @ 09:44:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0